Akciók - hát én immár kit válasszak?

Eddig sem volt könnyű választani, hát még ezután mi lesz. Birka nép, olvashatjuk Budapest egyik hídján - és tudják ezt a mobilszolgáltatók is. Elég csak levinni az új készülék + új előfizetés árát, máris viszik, mint a cukrot. Nem számít a 2 éves szerződés és a lock, meg a havi alapdíj és a tarifa, ami által a tízezres ajándék százerzes bánattá válik hamar. Ilyen esetek elkerülése végett érdemes kicsit megállni gondolkozni a vásárlás előtt. Az alábbi szöveg a Tarifasúgó oldal ajánlásaival kezdődik, az akciók részletes leírása ezt követi a lap alján.

Vásárlás előtt a legfontosabb, hogy a leendő használati igényeket tisztázd magadban. Ha nem számít a pénz, nyilván nem is látogatsz el erre az oldalra - tehát feltételezem, hogy a legjobban szeretnél kijönni. Nagyon fontos továbbá, hogy aludj egyet a döntésedre, főleg ne hagyd magad semmire sem rábeszélni az ügyintéző aszalánál ülve, pénzzel a zsebedben.

Ismerjük a döntéshelyzetet: a delikvens felveszi a leendő mobilos figurát. "Mobil kell" - mondja, megkérdezi a barátokat, hogy mit vegyen, jól összezavarják, majd beesik egy boltba, rábeszélik az aktuális slágertelefonra, leülnek szerződni, melyik díjcsomag? Ööööööööööööööö, izé, melyik olcsóbb? Minimum/Szervusz/VodaFlex, a bolt színétől függően. Jó, legyen az. - Borzongok a gondolattól is, pedig mennyiszer megtörténik egy nap alatt az ilyen! (Eszembe jut a reklámszöveg "...már több, mint háromnegyedmillióan választották" - nyilván hasonlóan alapos megfontolás után.

A fenti eset azért kínos, mert pillanatnyilag 3 szolgáltató 7 "kútjába" lehet beleesni végleg, a telefonszám elvesztése nélkül nem lehet váltani köztük, sőt gyakran a készülék sem vihető át.

A VÁLASZTÉK:

fejforma

NAGYMENŐ

KISVÁLLALKOZÓ

AKTAKUKAC

FIATAL/NAGYMAMA
havi bruttó
50.000
10.000
5.000
1.000
hívások jellege
szinte megállás nélkül hív, időszakra való tekintet nélkül (éppen hétvégeken pihen többet a telefon)
költségérzékeny, tehát inkább csak akkor használja, ha muszáj, akkor is lehetőleg röviden - mivel hétvégén is dolgozik, akkor hívogat
napközben bent ül az irodában, ott a céges vonal, tehát csak este és a hétvégén kell hívásokat indítani
a legfontosabb, hogy elérhető legyen, segítséget tudjon kérni, a hívásokat a magas költség miatt inkább vezetékesről intézi
fontos szolgál-
tatások
roaming (üzleti utak)
fax, internet, faxposta
email SMS-ben
hívószámkijelzés
roaming (nyaralás)
hívószámkijelzés
roaming ?
SMS
hívószámkijelzés
ajánlott díjcsomagok (lefelé drágul)
Pannon Optimum -25%,
Westel Eurofon 300-400,
VodaLux
Pannon Minimum,
Westel Mobilmester *
Westel Szervusz
Westel Szervusz (feláras),
Praktikumok (0 roaming)
Pannon Minimum
Praktikum Classic/Pro (!)
VitaMax
Domino
megjegyzések
havi bruttó 50.000-ért 25% kedvezményes Optimummal ~1100 percet, EuroIII-al ~750 percet beszélhet, illetve ugyanez az 1100 perc EuroIII-al 68.000 forint!
Minimum 150 percet, a Szervusz/MM 130 percet ad neki ennyiért, szóbajöhet esetleg az Optimum is; itt kisebbek a különbségek

* MobilMesterre áttérni, új előfizetéshez kérni nem lehet, csak azoknak maradt meg, akiknek már most is az van.
Itt nagyon nem mindegy, hogy kell-e a roaming és mennyit: ha NINCS ROAMING, akkor a Praktikum Classic/Pro és Domino játszik, ha kell NÉHA roaming, akkor Szervusz (az utazás idejére meg kell rendelni), ha pedig MINDIG kell, akkor Minimum (!)
Érdekes módon a Praktikum Privát nem igazán jön ki (legfeljebb Student csomag indokolhatja); Domino leginkább akkor, ha sok a Westeles ismerős.
A fenti táblázat számításait a Nagyon Okos Tarifaelemző XLS-el végeztem, aki nem hiszi, kattintson utána és próbálja ki maga!

Ezek után még mindig nagy kérdés lehet, hogy "rendes" előfizetővé szeretnél válni, vagy inkább feltöltős kátyát választod. Ez a döntés ugyanis erősen befolyásolja az ügy további menetét (feltéve, hogy a használati profil nem döntötte el egyértelműen a kérdést).

típus ELŐFIZETÉS FELTÖLTHETŐ kártya
példa Pannon Minimum / Optimum,
Westel Szervusz / Eurofon 100..400, Mobilmester)
Pannon Praktikum Privát/Classic/Pro,
Westel Domino
előnyök ~ nem kell feltöltéssel bajlódni, nem fog lejárni a kártya és nem fogy el az egyenleg a legkínosabb helyzetben
~ a nagyon sokat beszélőknek a legmagasabb havidíjú előfizetés adja a legjobb percdíjakat
~ egy csomó szolgáltatást lehet vele igénybe venni, amit feltöltős kártyával nem (fax és internethívások, roaming, részletes számla)
~ ár/teljesítmény viszony gyakran jobb (kisfelhasználóknál)
~ az ellopott készülékkel csak az egyenleget lehet lebeszélni
~ nincs hűségnyilatkozat, mert nincs előfizetési díj sem - igaz, az akciós készülék hálózatfüggő
hátrányok ~ kisfelhasználóknak nagyobb költséggel jár az üzemeltetése, mint a feltöltős kártyáé
~ illetéktelenek nagy számlát tudnak gyártani, ha ellopják
~ akciós készülékkel vásárolva általában 2 éves nyilatkozatot kell aláírni arról, hogy a társaság előfizetője maradsz és az előfizetést nem függeszted fel addig (2 év alatt 70.000-80.000 forint havidíj)
~ ha elfelejted feltölteni, akkor a legváratlanabb helyzetben hagyhat cserben, esetleg le is jár
~ gyakran elég magas percdíjakat kérnek el
~ sok szolgáltatás nem vehető igénybe (fax- és internethívás, roaming, részletes számla)

A fenti javaslatok, tippek persze nem örök és általános érvényűek. A döntést befolyásolhatják még a következő szempontok:

~ hol akciós a megálmodott készülék és mennyibe kerül
~ melyik hálózathoz tartoznak inkább az ismerősök, családtagok (nem mindig számít)
~ egy fontos szolgáltatás nem vehető igénybe az adott díjcsomaghoz (roaming, hívásrészletezés)
~ speciális, csak a szolgálatóra jellemző dolog miatt a többi kiesik
~ szimpátia, ígéret, fogadás stb.

Ha részletesebben szeretnél tűnődni az árakon, böngészd végig a tarifatáblázatokat, vagy használd az tarifaelemző xls-t, melyik díjcsomag kedvezőbb a számodra. Egy cég különböző havidíjai között lehet később váltani (általában ingyen), de feltöltősre váltani vagy másik céghez átmenni csak az előző párhuzamos megtartásával vagy feladásával lehet.

Ha már azt is tudod, hogy melyik csoportban fogsz nyomulni, akkor válassz magadnak az adott csoport akciós készülékei közül. Javasoljuk, hogy olvasd el készülékek oldalunkon a személyes tapasztalatokat is, mert a készülékek leírása is reklám.

Kolesár András <akolesar@mobil.hix.hu>

[ Friss | Fórum | Apróhirdetés | FAQ | Email | Szolgáltatások | Szolgáltatók, Tarifatáblázat, Igények | Készülékek | Akciók ]