folytatas : 1999 majus 19
Valdez: (4100 lakos) Kikoto varos egy fjord ellaposodo vegeben, tobb
merfoldre a nyilt tengertol. Itt toltik hajokba a vezeteken jott olajat.
A kishajok kikotoje OK, a lakonegyedeket nem nezzuk meg, a kereskedelmi
resz mersekelten elviselheto, de az utak szelesek - legyen hova tenni a
havat, itt a tobb meter ho nem rendkivuli esemeny. Szallas: Bad and
Breakfast without breskfast. Egy kimustralt autojavito garazst
alakitottak at eloszor irodanak kesobb szallodanak, kisse ferde, kisse
lejt, stb, de van mosogep es ki is mosunk. Aztan meg tejvasarlas, seta a
kikotoben, egy uveg alaszkai sor, aztan alvas. A kikotoben egy kis
komphajon eppen egy tartalykocsit rogzitettek kotelekkel - valahova
eszakra mehet az evi szallitmany. Mind a hat kereken holanc. Az egyeb
teherautok is eleg sok kerekuek, 3 tengelyes alvazzal kotnek ossze
potkocsit es vontatot, es a potkocsinak is van meg egy ket tengelyes
hatso futomuve.
A varos egyetlen nevezetessege az a kocsma ahol az EXXON VALDEZ
tankhajo kapitanya berugott mielott a nagy olajszennyezodest okozo
balesete bekovetkezett.
Csutortok majus 20. 5.10re kertem ebresztot, de felebredunk a nelkul
is szerencsere, mert csak villogni kezdett a telefon. A kozos hasznalatu
harom zuhany es ket WC nem problema, mas vendeg nem igen van. Felhomaly
uralkodik meg a fjord aljan ilyenkor. Az ajanlott reggelizo hely nincs
nyitva bar 5kor kellene nyitnia. Atmegyunk a masikhoz. (Totem Inn). 4
tojasos rantotta, szalonnaval $8. Az este-ejjel jott meg a komp, itt
aludt es reggel velunk megy tovabb. Behajozas a kompba 3/4 7 utan.
Alig van 10 kocsi. Fele lakokocsi (nemetek, de a csendesebb fajtabol)
rengeteg hely van, sun deck = solarium, kajalda, lounge (20repulo ules,
eleg hasznalt, konditerem a szemelyzetnek fentartva. Masik termek es
persze a folyoso. Kihajozunk az obolbol, szemben az olajkikoto, amit csak
juliustol mutogatnak este is, igy mi nem latogattuk meg. Kozben fokakat
lat meg az egyik nemet.
Kocsi: ot sorban allhatnak, de nem torik magukat a beigazitasra a
fiuk, igy is majdnem ures. A szelso helyek alacsonyak, oda teherauto,
lakokocsi nem fer be. Most senkit sem kuldenek oda. Ajto elol hatul,
nincs farolas. En vagyok a legfiatalabb utas, a tobbi mind nyugdijas
turista.
Egy zold bolyan 3 foka sutkerezik, kisse lekestem a fotozassal. A
Columbia Gleccserhez a terv szerint be kellene menni a fjordba, de most
nem lehet, mert meg nem olvadt el addig, igy a gelccser jon ki hozzank.
Erezhetoen lehul a levego, kessztyu, nagykabat, teli sapka, kapucni, sal
az utasokon mind, csak egy hajos tiszt ugral rovidujju ingben.
(alaszkai). Kozben ketszer latok fokakat, egy nemet 20cm atmeroju, 25cm
hosszu optikaval fotozik. A glecser kek darabjai az atkristalyosodott
hobol alakulnak ki, jol lathatok most is, meg lattuk a repulokrol is.
Hatalmas jeg darabok uszkalnak, amikor egy darab leesik a jeghegyrol
oriasi hullamokat verve all be az uj egyensulya a jeghegynek. Kulonben
tukor sima a tenger. Amikor kiierunk a jegfolyambol - a jegdarabok mind
egy iranyba vandorolnak mellettuk pedig szabad a tenger - levehetjuk a
telifelszerlest,felmelegedik az ido. Kisse kesobb killer whale-ek adnak
bemutatot. Fekete-feher balnak, kozepes meretuek, es tulajdonkeppen
delfinfelek. A komp tesz is egy fordulot korulotuk, hogy lehessen oket
fotozni. Allitolag ot darab. Aztan szurke balna riado - de az nem
bizonyul valosnak, aztan orca - szerintem delphin, de elmagyarazak, hogy
sokkal kisebbek, kulonben azonosak..... Lattam egy sast egy tavoli
jeghegyen uldogelni, es vidrak jatszottak eleg messze a komptol a part
kozeleben.
Megebedeltunk az etteremben - jobb lett volna ott is reggelizni -
bar a hal amit adtak nem volt igazan jo. Mindossze het part tudtak
osszehozni az eveszetre. Salata, leves OK.
Egy oraval meneterend elott kotunk ki Wittierben. 3 falu meretu haz,
katonai barakok. Az egyiket az 1964-es foldrenges ota nem hasznaljak, az
ablakai is hianyoznak, a masik kb egy Fehervari uti lakotelepi haz - az a
kaszarnya, es a harmadik - szinten katonai - harom emeletes es nagyon
hosszu. Valamikor ketezer, ma csak ketszaz katona van itt, utanpotlasi
bazis a haditengereszetnek. Mely fjord, nehezen megkozelitheto, jol
vedheto, nagy raktarak vannak. A szarazfolddel csak vasuti osszekottetese
van. Itt a hajo orrat emelik fel, ugy hajtunk ki, aztan betolat egy
tankauto, megtankolja a hajot es kijon. A fagylaltarus lany T-shirtben es
igen rovid forro nadragban arulja a fagylaltot, a vevok meg nagykabatban
vannak.
Varjuk a vonatot, ami idoben meg is jon. Az elso haromkocsi emeletes
pulman kocsi, gyalogosoknak, utana platos kocsik. Akik jottek lehajtanak,
akik mennek felhajtanak, az utasok maradnak a kocsikban. A vonat olyan
kozel all a rampahoz, hogy nem kell koze tenni semmit sem! Pontosan
indulunk, ket alaguton megyunk at (eleg lassan) 8 es 5 percig tart.
LAtszik, hogy ott is epitkeznek valamit. Leszallas a felszallashoz
hasonloan. Csak itt a vonat egy Y tolatast csinal, mig Wittierben atment
a mozdony a vonat masik vegere. Itt csak ujabban van ilyesmi, mert amig a
hadseregnek dolgoztak, addig a vonat elment Anchorageba vagy Sewardba -
kovetkezo varosba. Mostmeg inkabb megepitik a kozuti alagutat, jovore mar
kesz lesz, igy nem erdekes meg egy rampat sem ujat epiteni. A vasuton nem
csak a hajos nepek jottek hanem sokan masok is, goverment rendszamu
kocsik, egy ures turista busz, terepbejarason lehetett, egy vadasz
tarsasag.
Ahol leszalltunk meg bode sincs a jegyszedeshez, nem hogy telepules.
Egyszeruen egy rampa egy ures mezo (parkolo) mellett. Megyunk tovabb
delre, Seward fele. Megallunk a Portage Glecsernel. Ez egy to, mellette
egy visitor center, zarva. A to befagyva. A glecser a to masik vegen van,
igy valik ertelmesse hogy Anchorage-ban azt mondta a turista offices fiu,
hogy a glecser zarva van mert be van meg fagyva. Az az a setahajo nem
uzemel. Nem is fog juniusban sem szerintem.
Igy siman mehetunk tovabb delre, Cooper Landingig. (200lakos) Egy
elegans szalloda komplexben lakunk, gerenda haz, TV, odakeszitett szaraz
tuzifa, hatalmas szoba. Minden tele van medve veszely tablaval - iden
csak egy cseled latott medvet (vagy annak hitt egy bokrot). A
becsekkolasnal rakerdezek, hogy van-e medve es az unatkozo recepcionista
kislany azonnal vagja ra, hogy persze a szekrenyben. (in the closet).
Lemegyunk a folyo partra, gyalogosveny - fureszporral felszorva. Megis
latunk egy porkipine-t: hetven centis sundiszno, es egy nyulat. A nagy
ilyedsegre kell inni egy pohar bort, ahol a csapos megprobal felvagni,
hogy mutat hegyikecskeket, de nem talal. Hiaba pasztazik vegig a
tavcsovemmel a hegyoldalon. Bizony jol gondoltam hogy itt a tarsasag
minden tagjanak kell egy eros tavcso, mert kulonben veszekedes lesz
belole. Nehany de hatalmas szunyog elkerget a hideg teraszrol.
Visszakocsizunk a faluba, (folduton) A temeton tabla hirdeti, hogy a
postahivatalban kell erdeklodni. Nem tesszuk meg. Szamtalan vallalkozas
ajanl gumitutajozast, ki is nezunk egyet, oda megyunk. Jojjenek holnap,
akarmikor megyunk, ket ember eleg a turara. Ma mar keso van. Visszafele
latunk meg egy porkipinet es egy javorszarvas tehenet, a kocsibol ulve
fenykepezem.
Elsetalok egy kicsit, mindosze egy sast latok messzirol. Aztan
befutok a samott belesu vaskalyhaban, es elmegyek dagonyazni a meleg
ulofurdokadba (spa vagy jakuzi) a szabad eg alatt. Nagyszeru erzes volt.
A szoba ma $95 holnaptol 165$/night. Itt mar kezdodik a szezon.
folyt. kov. (bocs azoktol akik elhittek hogy negy resz lesz, azota megtanultam
tovabbi szamokat is)
|