1. |
Hol van Amerika= (mind) |
115 sor |
(cikkei) |
2. |
Hadd szoljon ! (mind) |
82 sor |
(cikkei) |
3. |
Ertekpumpa elmelet, ill. Horthy ertekelese (mind) |
39 sor |
(cikkei) |
4. |
Szu2nu2nk, szu2no2getu2nk (mind) |
40 sor |
(cikkei) |
5. |
Tulajdonjog (mind) |
71 sor |
(cikkei) |
6. |
Amerikai es magyar ertelmiseg (mind) |
41 sor |
(cikkei) |
7. |
Laborfalvi Benke Tibornak (mind) |
21 sor |
(cikkei) |
8. |
Ki mit tud (mind) |
45 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Hol van Amerika= (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves SZALON Olvasok!
Itthon leven, most nem jutott meg idom ujra bekapcsolodni a
SZALON olvasasaba, s igy nem tudom, mi a mostani vitak fo temaja.
Udito olvasmanynak szanom nektek a kovetkezo irast, amelyet R.
Szekely Julianna tollabol ovastam a Magyar Hirlap par hettel
ezelotti szamaban.
Mindenki sokszor udvozlok itthonrol: Gaspar Vilmos
------------------------------------------------------------------
HOL VAN AMERIKA?
A helyzet az, hogy eloszor eletemban harom napot toltottem
Amerikaban. Dehogy Amerikaban. New Yorkban. Dehogy New Yorkban.
Manhattanben. Dehogy Manhattanben. Csak egy darabkajan, a
Nyolcvanhatodik meg a Houston utca, a Nyolcadik meg a Park sugarut
kozott . Lattam vegre a Times Square-t. A Central Parkot. A
Broadwayt. Az Empire State Buildinget. A Guggenheim Muzeumot. A
Negyvenhetedik utcat, az Otodik sugarutat, a sarga taxikat, a
gozolgo csatornafedeleket, a tuzletrakat es Greenwich Village-t.
Lattam vegre a kozhelyeket. Az ezerszer latottakat, leirtakat es
lefilmezetteket.
Mit lehet meg minderrol irni? Szabad errol egyaltalan irni?
Hulye kerdes.
Szabad meg irni a szerelemrol? Hiszen evszazadok ota nem
mondtak rola semmi ujat. Mindenki ismeri, nincs egy szava, egy
mozdulata, amit ki ne ejtettek, meg ne tettek volna, amit ne
foglaltak volna kepbe, zenebe, versbe. Na es?
Akadnak persze olyanok is, akik szamara New York korantsem
szerelem. Pfuj, mondjak az ilyenek, es hatat forditanak neki.
Milyen zsufolt! Milyen piszkos! Milyen kozonseges! Az ilyenekre
valoszinuleg New York is fintorog. Fenyegetoen folebuk magasodik.
A fulukbe ordit. Elvakitja oket. Az agyukra megy.
Olyan vagyok, mint a friss szerelmes. Almodom rola. A nevet
is szeretem kimondani. Maris ujra vele akarok lenni, uj, hosszab
randevukat tervezgetek, hogy kozismert vonasai utan megismerhessem
rejtett zugait, szepsegei utan a csunyasagait is. Az egeszet ugy,
ahogy van.
A szerelem beteljesulese pedig kockazatos. Maradektalanul
csak azt lehet szeretni, akit nem ismerunk. Aki engedelmesen
tavoli, aki nem is O valojaban, hanem en, vagyaim keszseges
foglalata, kelloen elerhetetlen.
Kisse aggaszt, hogy immar egyre tobben eljutunk Amerikaba.
Az en nemzedekembol, a negyvenesekbol legalabbis, akik ugy
tetszett sokaig, vegkepp a vilagnak ezen felen maradtunk. Akiknek
a szulei meg otvenhatban sem vettek a batorsagot, hogy
osszecsomagoljan ak, ha osszecsomagoltak, hat el is induljanak, ha
elindultak, hat vissza ne foduljanak, bar konnyen lehet, hogy a
maradashoz kellett igazi batorsag. Ne firtassuk ezt most, nem
oroluk van szo. Hanem rolunk. Akiknek itthon kellett
folepitenunk Amerikat.
Az ember kell, hogy tartson maganak egy Amerikat. Fogalmam
sincs, hogy az amerikaiaknak mi lehet Amerika, de nekik is kell,
hogy legyen, hacsak nem tul boldogok es tul gazdagok. Lehet,
hogy egyesek Polinezianak hivjak, masok Hawaiinak vagy Marsnak,
teljesen mindegy. Az a lenyeg, hogy meg sosem lattak, viszont
tudjak, hogy a legvegso esetben, amikor mar minden siralmas es
remenytelen, oda kellene menni. De nem is a menes a fontos. Csak
a tudat, hogy van. Hogy lehetne.
Az en kozep-kelet-europai nemzedekem, amelynek orra elott
vegkep leereszkedtek a vasfuggonyok, jobban ismerte Amerikat, mint
elotte barmely generacio. Jobban ismerte, mint Amerika sajat
magat. Legalabbis titkosabb, intimebb, szerelmesebb viszonyban
volt vele. Ebben a nemzedekban majd mindenki tudott egy kicsit
angolul, pedig oroszul kellett volna tudnia, maximum nemetul. Az
Egyesult Allamok foldrajzat fujta. Az iroit olvasta, a mozihoseit
nezte, a dalait gitarozta, az elnokeit tisztelte es siratta.
Akkor is, ha kozben belepett a KISZ-be es elindult a Ki tud tobbet
a Szovjetuniorol? vetelkedon.
Amerika itt kozmegegyezes volt. Minden, ami nincs. Ami
elerhetetlen. Ami tilos. Ami igazi.
Furcsa erzes, ha az ember belelep onnon mitologiajaba.
Nahat, mondja peldaul, ez itt a Times Square, es tenyleg a Times
Square van a laba alatt. De nemcsak az az egy Times Square, hanem
egyszerre negy vagy ot, almok, regenyek, filmek retegei, egymasba
csuszva, zavarba ejton, mint mikor tukrok tukrozodnek egymasban,
s bennuk a visszatukrozott targy konturja szivarvanyosan
elmosodik.
Mi lesz Amerikabol, ha vegkepp folfedezzuk? De fokepp mi
lesz velunk? Mibe kapaszkokunk?
Amerika az igeret foldje kulonben sem iger semmit. Azt
mondja, maradjunk otthon, elegedjunk meg annyi szabadsaggal,
amennyi jutott nekunk. Koszoni szepen de eleg a sajat baja, a
sajat munkanelkulisege, a sajat szegenysege, a sajat ozonvize, a
sajat aszajai . A gazdagsagat pedig ha lehet megtartana maganak.
Ne turelmetlenkedjunk. Hisz itt van nalunk is, amit annyira
akartunk, tiszta Amerika az egesz. Jo, jo nem pont a mostani,
inkabb az a regi, amikor meg kusza es kezdetleges volt minden,
eroszakos es kuzdel mes, meg nem Nyugat. De valahol el kell
kezdeni. Momentan elegedjunk meg a nekunk kuldott Coca-Colaval es
McDonaldsszal, Kentucky Fried Chickennel es Pizza Huttal, az
ingyenvizummal, az amerikai-magyar vegyesvallalatokkal, a New
York-i kozvetlen repulojarattal, folteve, hogy nyomban repulunk
is vissza.
Velem pedaul egy New York-i ferfi is repul vissza, aki
tizennyolc evesen ment el Pestrol, kint megszerzett ket diplomat,
matemetikus, uzletember, negyvenharom eves, lakasa van, kiterjedt
kapcsolatai. Csak epp a munkajat veszitette el egy fel eve, es
nem talal ujat. Most hazarepul, megprobal majd itthon angolt
tanitani.
- Nem banom - mondja. - Elvegre otthon is van vegre,
demokracia. Es ez a lenyeg. Hat persze, ez a lenyeg. A lenyeg
itt van.
Csak akkor most hol van Amerika?
R. Szekely Julianna
---------------------------------------------------------------------
Vilmos Gaspar Kossuth L. University
WHAT'S UP, DOC? Dept. of Phys. Chem.
Phone: (36)-(52)-316-666 ,,, 4010 Debrecen, Pf.7
FAX: (36)-(52)-310-936 (.~.) HUNGARY
------------------------------oOO--(_)--OOo--------------------------
"The solution to a problem changes the problem."
---------------------------------------------------------------------
|
+ - | Hadd szoljon ! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A Godolloi Agrartudomanyi Egyetem is Mo buszkesege, a negy (hat)
legjobb magyar egyetem egyike. Godollon is eveken at a szocialista
vilag mezogazdasagi elitjet kepeztek. Jo, a Yale dragabb. Egyebkent
New Haven eleg szornyu hely, mikor utoljara ott jartam rut volt,
lerobbant, es az egyetemet leszamitva, eleg borzaszto benyomast tett
ram.
De ez erdektelen. En Lajosmizset vagy Godollot csak azert hoztam
a vitaba, hogy az aranyerzekunket kicsit helyre allitsam. New Haven
nem San Francisco, nem New York, nem Boston es nem is Chicago, de
meg csak nem is Minneapolis, Seattle-rol nem is beszelve. Egyebkent
mint egyetemi varos is eleg vacak, ha Ann Arborhoz, Madisonhoz vagy
akar Bloomingtonhoz hasonlitod. (Ezeket ismerem jobban.) Ann
Arborban -- amely Szekesfehervar meretu -- fantasztikus zenei elet
van. En het even keresztul jartam ott koncertre, Maurice Andre-tol
Yehudi Menuhinig, Chicago Symphony-tol (Sir George Solti) a Kirov
balettig jott mindenki, es a kozonseg mindig nagyon szepen viselte
magat.
A Szepmuveszeti Muzeum nekem is a szivemhez nott, de peldaul a
Chicago Art Institute is. Kepzeld el, van ott egy nyomat- es rajztar,
ahova bemehetsz es kihozzak neked, amit kersz, mint a Szechenyi
konyvtarban a keziratokat, csak itt meg specialis kutato igazolvany
sem kell. Napokat toltottem ott Durer rezkarcokkal, es 17.sz.-i
utanzataival. (Kepzeld el, rezkarcot utanozni!)
Ami a magyar kultura amerikanizalodasat illeti, az biztos nem megy
a vegtelensegig, de egyelore szep, meredek felfuto gorbet mutat.
Nezd meg, mit jatszanak a magyar mozik. Nezd meg, mi van a magyar
teveben. Nezd meg, mit olvas az, aki meg olvas.
En tudom azt, hogy kulturat exportalni nem lehet ugy mint
jancsiszoget; az aru szallitas kozben atalakul. De a fentieknek
igenis van kovetkezmenye. Pl. az, hogy az ertelmiseg szerepe van
valtozoban ma Mo-n. Tetszik, nem tetszik.
Az atkosban az ertelmisegi let volt a polgari let egyetlen
lehetseges formaja (leszamitva a kulkerest). Ez most megszunt, es az
uj 'makkos cipos, akril zoknis' (VBA) hungarojapikat mar nem
nyomasztja az, hogy nem olvastak Heideggert es nem tudjak, ki volt
Gunnar Myrdal.
En ezt nem jeremiadkent mondom, csak jelzem, hogy komoly
valtozasok tortennek -- as we speak -- kicsiny hazankban a magas
kultura es az ertelmisegi szerep tekinteteben. Es ahogy most a
dolgok allanak, ma a helyzet jobban hasonlit Amerikahoz, mint negy
evvel ezelott. Ez nem a szokasos lassu atalakulas, hanem a gyors
hirtelen valtozas. Revolucio es nem evolucio. Erre akartam csak
utalni.
Persze, vannak amerikai irok es koltok, sot komolyzene szerzok
is. De ez nem mondtam, hogy nincsenek. En csak azt mondtam, hogy
itt a fehergalleros munkahoz nem kotelezo oket ismerni. Petofit
minden erettsegizett ember ismeri Mo-n (Gulacsyt nem, de Munkacsit
mar igen). En itt es most, barmibe hajlando vagyok
fogadni, hogy a konnyuzeneszeket (Porter, Ellington)
leszamitva, (es esetleg Mark Twain, de ez mar hatareset,) az
egyetemet vegzett amerikaiak tobbsege nem ismeri a listadnak tobb
mint felet. Susan Sonntagot felszazalek ismeri. Woody Allen talan
eljut 50 percentig. Oreg Miltonhoz meg egy 10 ezres ertelmisegi minta
is keves lenne, hogy kimutassuk.
En azonban azt sem mondtam, hogy nincs Amerikai Kultura. Van.
Nemzeti magas kultura nincs itt Amerikaban. Amikor te Longfellowrol,
Walt Whitmanrol ugy beszelsz mint Puskinrol, vagy Petofirol, az egy
picit olyan mint amikor Csebokszariban jartam, es elvittek a helyi
muzeumba, ahol a csuvas nep kulturajaval es tortenetevel
ismerkedhettem meg. Itt kepeken volt lathato a nagy csuvas
filozofus, fizikus (lehet, hogy nem fizikus, hanem mas), zeneszerzo
stb. Az europai nemzeti kultura letrehozott egy kategoria rendszert.
Nagy Nemzeti Kolto, NN Tudos, NN Tortenesz, NN Zeneszerzo, NN
Filozofus, NN mi van meg ??? Eszerint a sema szerint
minden orszagnak kell lennie nagy ennek, annak, amannak. A nagy
csuvas filozofus (derek tanarember, aki Marxrol irdogalt) ebben a
rendszerben toltotte ki a FILOZOFUS nevu ures dobozt.
De van Amerikai Kultura, hogy ne lenne. Van Elvis, van Star
Trek, es Leave It To Beaver, Ed Sullivanrol es
Joe DiMaggiorol nem is beszelve. Ez azonban popularis kultura. A
popularis kultura sajatja pedig eppen az, hogy NEM kivan egy
magyarazo, kozvetito, Hagyomanyapolo ertelmiseget. Cole Portert, Duke
Ellingtont nem kell tanitani, magyarazni -- lehet, csak nem kell.
Oket es Rambot csak hallgatni es nezni kell.
RTA
|
+ - | Ertekpumpa elmelet, ill. Horthy ertekelese (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Az ertekpumpa elmelettel kapcsolatban:
Azzal egyetertek, hogy a kereskedelem minden resztvevo!! szamara
elonyos. Arrol viszont eddig nem beszeltunk, hogy mi a hatasa a
kereskedelemnek a nem resztvevok szamara.
Velemenyem szerint a fejlett es fejletlen kozotti kereskedelem lehet
elonyos az ottani uralkodo osztaly szamara, de ez az elony egyaltalan
nem nyilvanvalo a helybeli szegeny lakossag szamara.
a) fegyver es modern informacios technika kereskedelme:
Sokkal nagyobb mervu elnyomast tesz lehetove.
peldanak talan az osszes afrikai orszagot emlithetnem: Zaire
b) luxus javak elerhetosege: A harmadik vilag vezeto retege ugyanolyan
fogyasztasi szinvonalat kivan elerni, igy noveli az adokat, jarulekokat
fold berleti dijat. Magasabb jovedelmuek termeszetesen tobb export
cikket fogyasztanak a jovedelmuk aranyaban, mint alacsonyabb jovedelmuek
igy a jovedelem kozpontosulasa elsorvasztja a helyi kisipart
(hogy megteremti-e a helyi nagyipart, azt nem tudom).
Akar az elelem ellatas karara is erdemes jol exportalhato monokulturat
bevezetni: kakao stb, es az export jovedelmet luxus fogyasztasra,
fegyverre forditani.
Horthy ertekelese)
Azt el tudom nezni, hogy a roman hadsereg utjan jutott hatalomra, hiszen
a romanok nelkule is jottek, es foglaltak el Magyarorszagot. Meg azt
is elhiszem, hogy pragmatikusan jart el amikor belepett a 2. vilaghabo-
ruba. A 44-45-os zsido deportalasok idejen lehet, hogy nem volt mar
lehetosege ellene tenni.
DE a kiugrasi kiserlet (ill. bekekotesi kiserletek) pancsersaga mar
bun.
Megnagyobb bune az 1938-as zsidotorvenyek. Ekkor meg nem voltak itt
a nemetek, s mint kormanyzo megakadalyozhatta volna oket.
Hasonloan a feher terrort nem igazolja az elotte levo voros terror.
Azt kifejezetten hibanak tartom Antal reszerol (partpolitikailag
lehet, hogy jo az MDF-nek?), hogy az orszag miniszterelnoke Horthyt
vedelmezi, atertekeli, mikor a Szlovakiaval es Romaniaval valo
kapcsolatunk igy is eleg rossz. Ez a nyilatkozat biztos, hogy nem
javitja az ottani magyarok eletet, csak feleslegesen ront a kapcsolata-
inkon. Ha csak egy tortenesz lenne, akkor nem lenne problema, de mint
miniszterelnok jobban tette volna, ha megtartja ezen velemenyet.
Tisztelettel Wolf Gyorgy
|
+ - | Szu2nu2nk, szu2no2getu2nk (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Cser Ferenc irja a SZALON 475 szamaban:
"
......
Azt irod, hogy Magyarorszagon is Amerika lesz. Termeszetesen ezzel
messze-menoen egyetertek, folteve, ha Magyarorszagon:
- ha megszunik a magyar ertelmiseg, mert amig az letezik, addig
fontosabb lesz neki az ideologia, a hit, az erzelmek, a
vezetoi elkotelezettseg, a hivatastudat, a mell feszulese, a
szimbolumok, semmint a pragmatikus eletvitel,
.......
"
Kaiser Andras, buvar, egy ettol fuggetlen folyamatban irja a SZALON
468 szamaban:
"
............
Eloszor arra az egyesekben udvariasan, masokban kevesbe udvariasan
felmerult kerdesre valaszolnek, hogy minek vagyok itt, ha nem birom
az amerikaiakat.
Azert, mert otthon egy fizikus osztondijabol nem lehet megelni.
Idejottem tehat gazdasagi okokbol, es ...
............
"
Az erdekes parbeszed azert tunt fel, mert ket hetig szabadsagon
voltam, igy egyszerre egy nagyobb adag szalont vettem be.
Ha mar itt tartunk, eloszor: amikor en azt mondtam, hogy gazdasagi,
stb kenyszer hijjan az ember eljen ott, ahol szeret, nem egeszen arra
gondoltam, hogy szegeny magyar nem tud a Met-re jegyet venni, hanem
ilyen ehhalalra, meg ilyesmire. Talan me'g az Ensz sem fogadja el
gazdasagi menekultnek azt, aki csak a Yale koncertjeire tud jarni,
anyagi okokbol, plusz meg az orrszorcsoges, fulpiszkalas. Es mellet
mar csak kemeny valutaert feszitunk, vagy mi!?
Ha mar, masodszor: ha minden kotel szakad es nem eleg az osztondij,
el lehet menni dolg... (pardon, obszcen szavak a Mokara valok.)
Janos Jozsef
|
+ - | Tulajdonjog (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Varga Peter - Sydneybol feltett egy kerdest amin magam is toprengek:
>
> a softver -el kapcsolatos pro-contra velemenyek, s a
>par napos hir, hogy Magyarorszag azsiai orszagokkal egyutt alacsony
>minositesben van az intellektual property elsajatitasaban kesztetett arra,
>hogy feltegyem a kerdest. Miert tiszteljuk az intellektual tulajdont, mikor
>a magantulajdont se tiszteltuk, ill meg ma se tiszteljuk? Milyen moralis
>alapon allunk? Az en eletemben a nemetek bejottek Magyarorszagra, s az egesz
>orszagot "elraboltak", sajat tulajdonukka valtoztattak. Aztan ok meg a nyi
>lasok azzal a jelszoval hogy "budos zsido" (high moral ground) elsajatitottak
>a tarsadalom nagy reszenek osszegyujtott vagyonat (most csak a vagyont
>szemszogebol targyalom a kerdest) Aztan jottek a kommunistak, s budos kulak,
>budos burzsuj, imperialistak ugynoke, piszkos osztalyellenseg jelszoval
>allamositottak/elvettek a tarsadalom egy masik reszetol a tulajdonat.
>Ugyanez tortenik most Boszniaban, piszkos muzulman, add ide a lakasod, s
>takarodj! Mit mondott Mao? Ero (politikai, gazdasagi) a puskatusban letezik.
Ugyan Mao bacsi szerintem egy kicsit tulsagosan leegyszerusitette a
kerdest, vegso fokon igaza van, csakhogy a puska is termek meg tulajdon, es
haborut sem mindig az nyer akinek tobb es jobb fegyvere van, mintahogy
Vietnamban es Afghanisztanban egyarant bebizonyosult. Marx Karcsi bacsinak
is igaza volt abban, hogy a tulajdon jog tarsadalmi szerkezete valtozik a
technikai valtozasokat kovetoen, (hogy kovetkezteben is, es hany vonalban,
az vita targya). Egy masik vita targya, az hogy volt e egy "primitiv
komunizmus", azaz egy hajdani tulajdon nelkuli korszak? Manapsag arrafele
hajlik a tudomanyos kozvelemeny, hogy nem volt ilyen korszak, legalabb is
'Homo Sapiens Sapiens' lete ota. De bonyulult kerdesrol van szo, mert
eloszor is el kell donteni, hogy mi szamit tulajdon jognak es mi nem.
Ha peldaul, Konrad Lorenz, Holland "ethologist" -et kerdeznenk meg, azt
hiszem o mar a madarak es halak viselkedesi formaiban is legalabb a
tulajdon jog biologiai eredetet la'tna'. Viszont vannak olyan
antropologusok, akik nem biztosak abban, hogy peldaul egy olyan rendszer
mint a Kalahari Sivatagban lako !Kung - ok kozott letezett, egyaltalan
tulajdonjognak nevezheto e vagy sem. Azaz a tulajdon jog (amennyiben
egyaltalan letezik) es a rokonsagtartasi szabalyok (no meg az etikett)
olyan szoros osszekotetesben vannak, hogy gyakorlatban minden elosztodik
ugy, hogy lenyegeben keveset kulombozik a rendszer az ideal tipikus
'primitive kommunizmus' -tol.
Egy Ester Boserup nevu "Economic Anthropologist" (biztos van erre magyar
szo, de en nem tudom, bocs.) valami osszekotetest lat a kulombozo
foldmuvelesi modszerek fold pihentetesi (fallow?) szuksegletei kozott es a
foldtulajdon szigorusaga es egyeniseghez kotodese kozott. Tehat minnel
hosszab idelyig kell a foldet pihenni hagyni mielott ismet termelokepes
lesz, annal tobb kozos terulet van, es a teruletet nagyobb egysegek
birtokoljak es az oroklodesi jogok kevesbe lenyegesek. Persze Ester
Boserup megfigyelesei nem altalanosan elfogadottak, es en nem ismerem az
erre vago szakirodalomat (en vallas antropologiaval es tudomany
sociologiaval foglalkozok, de meg csak alacsony szinten). E mellet, az
ideologiai behatasok a tudomanyba ilyen teren a legsulyossabbak.
Egy mas szempontbol nezve, az is igaz, hogy 'szellemi tulajdon jog'-nak
nevezheto dolgok elofordultak mindenfele tarsadalomban (de nem minden
tarsadalomban) az alaskai inuit -tol kezdve a walesi bardokon keresztul a
modern eszak amerikai tarsadalomig. De, hogy mi szamit szellemi erteknek
es hogy egyenek vagy csoportok tulajdonitjak e meg, hogy mennyivel
magasulhat ki a tulajdonos az atlagtol haszon elvezet szempontjabol, az
mind varialodik, nem tudjak miszerint. A Microsoft szeru siker merteke
azonban szerintem peldatlan.
Minden esetre, en azt hiszem ez elsosorban egy jo antropologiai tema, meg
akkor is ha vegsolegesen filozofiai es erkolcsi kerdes is. Ha eleg
erdeklodes mutatkozik, felteszem a kerdest az ANTHRO-L-en, es a valaszokat
leforditom es tovabbitom a SZALON- hoz.
Udv.,
Laborfalvi Benke Tibor
|
+ - | Amerikai es magyar ertelmiseg (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves A'kos!
A magyar e'rtelmise'g helyzete, szerepe a mu'ltban abnorma'lis volt. Persze,
hogy va'ltozik. Reme'lem, hogy a polga'rosoda'ssal alaposan megva'ltozik.
Ebben nincs vita ko~ztu~nk. Mint ahogy abban sem, hogy USA sokkal gazdagabb,
e's ez a gazdagsa'g re'szben a kultura'lis inte'zme'nyek, vagyon
felhalmoza'sa'ban is megnyilva'nul. Meg abban sem, hogy az elu~zletesedett
kultu'ra a piacgazdasa'ggal egyu~tt bea'ramlik Magyarorsza'gra. Ezek
nyilva'nvalo'ak sza'momra is, ha csak ezt i'rtad volna, nem reaga'ltam volna.
Azt a'lli'tom, hogy Magyarorsza'g legfeljebb annyira fogja ko~vetni az ameriaki
minta't, mint Hollandia vagy Ausztria. Nem jobban. Azt a'lli'tom, hogy
Hollandia e's Ausztria le'nyegesen ku~lo~nbo~zik Amerika'to'l a kultu'ra minden
szintje'n, noha terme'szetesen hata'ssal volt ra' az amerikai kultu'ra.
Lehet, ez a va'ltoza's gyorsabban fog ve'gbemenni Magyarorsza'gon, mint ahogy
lezajlott azokban az orsza'gokban, ahol ezt nem akada'lyozta'k meg
mesterse'gesen, de nem lesz a'tfogo'bb. Nem la'tom, mie'rt lenne. Amerika nem
Mo. jo~vo"je.
Nem azon vitatkozunk, hogy van-e amerikai kultu'ra. Persze hogy van. Hanem,
hogy szerintem az amerikai e'rtelmise'gnek is van egy olyan szu"k elitje,
amelyik valahol jelento"s befolya'st gyakorol a he'tko~znapi kultu'ra'ra, a
politika'ra e's egy viszonylag fontos e'rtelmise'gi ko~rre. Nem kell, hogy az
amerikaiak jelento"s re'sze halljon Sonntagro'l, Friedmanro'l, McLuhanro'l e's
hasonlo'kro'l. Ele'g, ha az amerikai kultu'ra't befolya'solo' e'rtelmise'giek-
hez eljut, e's azokra jelento"s hata'st gyakorol. Ele'g, ha az amerikai tv-k
szerkeszto"inek egy re'sze't, a ke'pviselo"k tana'csado'it befolya'solja.
Az e'rtelmise'g hata'sa ege'szen rendki'vu~li helyzeteket kive've ko~zvetett.
Szu~kse'gszeru"en. Persze, hogy nincsenek va'teszek Amerika'ban. Mintahogy
mostma'r szerencse're na'lunk is ko~zro~hejbe fulladnak az ilyen kise'rletek,
mert va'teszre csak abnorma'lis ta'rsadalomnak van szu~kse'ge.
Ko~zvetett hata'sa viszont szerintem az amerikai e'rtelmise'gi elitnek is van.
(E's amikor pl. bevonul a politika csina'la'sba, ahogy egyes politolo'gusok,
ko~zgazda'szok, fizikusok tette'k, akkor persze ko~zvetlen is.) Ennyiben
szerintem nincs igazad abban, hogy nincs nemzeti e'rtelmise'g Amerika'ban.
Sza'momra ennek nem fontos re'sze az a piedeszta'l, amire A Nagy Nemzeti ize't
a'lli'tja'k. Nem tudok ro'la, hogy lenne NN ko~lto" Hollandia'ban vagy
Ausztria'ban? (Lehet, van, csak mu"veletlen vagyok. L. Sze'll - Solti csere't.)
Ko"ro~si Ga'bor
|
+ - | Laborfalvi Benke Tibornak (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Tibor,
A broker es a mexikoi bevandorlo kozott oriasi a kulonbseg
szociologiai, kulturalis es egyeb szemszogbol. Annyiban viszont
hasonlo a helyzetuk, hogy egyikuk sem onellato, tehat ki kell lepniuk a
piacra, es kereskedniuk kell, kulonben felfordulnak. Eszerint tehat
mindketten kenyszer-eladok (es kenyszer-vevok). A brokerek neha csodbe
mennek, vagy felakasztjak magukat, vagy mas szakmaval probalkoznak. A
mexikoi bevandorlok (es a magyar ertelmisegi vendegmunkasok) gyakran
szedik a satorfajukat, es hazamennek. Esetleg megprobaljak megint, ket
ev mulva. A broker kertjeben munkalkodo mexikoi kertesz egy
pillanatfelvetel, amibol onmagaban nehez erkolcsi kovetkezteteseket
levonni. Meg azt se lehet biztosan megjosolni, mi lesz veluk hat honap
mulva. A broker vagy talal vevot a munkajara, vagy ehenhal. Ezzel
szemben a mexikoi vendegmunkas vagy talal vevot a munkajara, vagy
ehenhal. Ez a kulonbseg. A kozgazdaszok, azt hiszem, nem orulnek
ennek, csak kiindulasi pontkent elfogadjak, mint tenyalladekot.
-----
Fencsik Gabor
|
+ - | Ki mit tud (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
RTA a SZALON 475. szamaban ir kolbaszrol, hegedurol, a nagymamam
leanykori neverol, es az informacioeloszlasrol:
> [Az "egyenlotlen informacioeloszlas"] azt sugallja, hogy ha
> valaki a mexikoi fulebe sugna az informaciot, amivel a brokerhez
> kepest le van maradva, akkor hirtelen a helyzetuk kiegyenlitodne.
> Kerdem en: mit kene a mexikoi fulebe sugni ? Azt, hogy a NASDAQ
> ma ot ponttal ment fel? Vagy azt, hogy a bio-tech vallalatok
> reszvenyei jol allnak?
Egy percig se allitom, hogy a broker tobbet tud, vagy fontosabb
dolgokat tud, mint a mexikoi kertesz. Mindkettojuk tudasa csak sajat
palyan ervenyes. Ha a broker a mexikoi faluba csoppenne, es sajat
erejebol kellene, hogy boldoguljon, a tulelesi eselyei rosszabbak
lennenek, mint a mexikoi paraszte San Diegoban. Minden valoszinuseg
szerint a mexikoi paraszt tud tobbet kettejuk kozul. Sokkal tobbet tud
a technologiarol, amitol az elete fugg, az idojarasrol, talajrol, stb.
A broker egesz egzisztenciaja osszeomlana, ha peldaul az amerikai
telefonhalozat megszunne mukodni; ennek ellenere a brokernek fogalma
sincs a telefonhalozat mukodeserol. Az egesz orszagban talan 500 ember
erti, hogyan mukodik ez a halozat. A tobbieknek eleg, ha tudjak,
hogyan kell a kagylot leemelni, es tarcsazni (es a szamlat kifizetni a
honap vegen). A technologiai civilizacio a specializalodasra epul, es
a tuleleshez paradox modon egyre kevesebb tudasra van szukseg.
Miben all a broker informacios elonye? Uzleti kapcsolatok,
ismeretsegek, reputacio, tapasztalatok, rutin, stress-turokepesseg, az
uzleti erintkezes szotara es nyelvtana (az uzletemberek hagyomanyos
halandzsa-nyelve, ahol szemrebbenes nelkul mondanak ilyeneket, mint
"negative growth", "synergy", "market focus", "channel conflict",
"downsizing") -- ez a kodnyelv a kivant szociologiai csoport tagjakent
azonositja a beszelot, komolyan lehet ot venni, tudja, mit beszel.
Talan nem egeszen helyes mindezt "informacio" neven ossszefoglalni.
Mindenesetre, ha a broker atnyujtja a Rolodexet a kertesznek,
elmagyarazza, hogyan kell a Wall Street Journalt olvasni, es bemutatja
osszes baratainak es uzletfeleinek, meg mindig nem fog menni a dolog.
A mexikoi kerteszlegenynek ki kell bujnia a borebol ahhoz, hogy ezt a
kulturalis szakadekot atugorja. Ezt en nem talalom kulonosebben
igazsagtalannak: miert pont neki ne kene kibujnia a borebol? Elvegre
brokernek lenni se kotelezo, a broker pedig valoszinuleg a
kerteszkedesrol almodozik ket ugylet kozott, de sajnos, nincs ra ideje.
-----
Fencsik Gabor
|
|