1. |
THX (mind) |
8 sor |
(cikkei) |
2. |
Re: cache mukodese (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
3. |
SCSI (mind) |
13 sor |
(cikkei) |
4. |
Windoz (mind) |
57 sor |
(cikkei) |
5. |
WWW server, PC-n (mind) |
38 sor |
(cikkei) |
6. |
Re: Barna, cache mukodese (mind) |
94 sor |
(cikkei) |
7. |
GUS vs. AWE (mind) |
41 sor |
(cikkei) |
8. |
Problema MS C\C++ 7.0-val (mind) |
28 sor |
(cikkei) |
9. |
4DOS (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
10. |
re: DMA (mind) |
25 sor |
(cikkei) |
|
+ - | THX (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Gurukaim!
Koszi mindenkinek a Warp & Chicago valaszokat. Just for the record: Annyi
Star Trek-et azert mar lattam, hogy tudjam, mi a Warp, csak arra nem
gondoltam, hogy a KicsiPuha is televan egyes campus-orvosokhoz hasonlo
Star Trek-falo dedosokkal. ;-)
Udv: Nebulus, Chicago
|
+ - | Re: cache mukodese (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Meg egy dolgot kihagytam a cache-ekrol. A cache es a
memoria kozotti adatmozgatast ugy oldjak meg, hogy minel tobb
adatot mozgatnak. Word helyett, altalaban line-onkent hozzak be
az adatokat a cache-be. Abban biznak, hogy a program viszonylag
hosszu idot tolt egy adott memoria cimnel es ezert az
adatmozgatasra, amugy is elobb utobb sor kerulne. Altalaban
a processzoroknak van egy kulon level 2 cache buszuk, ami a gyors
adattovabbitast segiti a Level 1 es Level 2 cache kozott. Az a
busz fuggetlen a system bus-tol.
Udv, -- Krisztian
|
+ - | SCSI (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Koszonet Szalay Tamas-nak az egyetlen idaig befutott
otletert a SCSI problemaval kapcsolatban. Sajnos mar
a problema egeszen korai stadiumaban kiprobaltam
0-val, 1-gyel es 5-tel is. Azert van egyebkent 2-on, mert
hordozhato, sot hordozom is, es a 2 nem szokott foglalt lenni
az altalam latogatott gepekben.
Egyre erosebb a gyanu bennem, hogy a hiba valahol
az ST31200N-ben van, az Adaptec pedig artatlan...
Udv,
Imre
|
+ - | Windoz (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Janos Jozsef irja:
(sajnos nem volt mindenhol ertheto a leveled, amit ertettem, azokbol:)
>>A Win95 egy 32 bites, preemptive multitasking, mulithreaded
Biztos vagy benne, hogy preemptiv? En ugy tudom, hogy nem az.
En tevedek?
>>32637, vagy mifene a 2**16
65536
>>Tovabba: nem azon kene hoborogni, kedves kollegak, hogy a Win95
>>valoban 32 bites-e, hanem azon, hogy a 32 bit megint szuklatokoruseg. Ez
>>egy tetves 1terabyte-ot cimez meg. Tessek gyorsan kiszamolni, hogy
>>holnaputan, amikor gigabaudos-os networkot lehet kapni a Keravillban,
>>128Mb operativ tar es 256Gbyte diszk lesz minden PC-n, amit a Skalaban
>>arulnak, hany PC-t lehet majd megcimezni 32 bittel? Egy nyamvadt idojaras-
>>szimulaciora, 1000*1000*1000 adatponttal, mindegyikben egy diff-egyenlettel
>>gyakran perceket kell majd varni, nem elet ez.
Itten kodosites van. Mi az, hogy a 32 bit szuklatokoruseg, magyarazd meg!
Azt akarod mondani, hogy felesleges 32 bit? Eleg lenne 27 is? Vagy mit?
Terabyte: ne keverjuk a szezont a fazonnal. A 32-bit csak 4G-t tud megcimezni
egy szoval. Itt egy cimzesi modrol van szo, ami csak az ix86 csalad 32 bites
procijaira jellemzo. Ekkora a maximalis virtualis cimter. Fizikailag
sohasem tobb, mint 4G. Virtualis cimter nem azert kell nagy, mert akkora
memoriank van, hanem mert igy konnyebb programokat irni. Azt ne mondd,
hogy a 4G tul sok. Ma mar 200-300e Ft-ert kapsz ekkora lemezegysegeket.
>>a Win95 user interface sokkal jobb, mint a warp-e
Sajnos ebben tevedsz. Ha UI alatt azt erted, hogy a kis gombocskaknak
merre van az o arnyekjuk, akkor meg lehetne tan vitazni, de az UI-t
bovebben kell erteni, beletartozik az OS/2 desktop objektum-orientalt
felepitese, a template-ek, local menuk, shadow-k, stb., ilyennek a
windozban nyoma sincsen. Az OS/2 ket nagysagrenddel powerfulabb
ebben az aspektusban.
>>- amire a MS tenyleg ratette a farmot, az OLE. Megint csak: lehet
>>rajta vitatkozni, hogy mi a jo megoldas erre a betegsegre (applikacio
>>integralas), az ole, com, som, corba, opendoc, whatever, DE: a MS
>>becsuletere legyen mondva, hogy ahelyett, hogy az orrat piszkalna,
>>nyom *valamit* - ez mindenkinek jo.
Nem tudom, lattal-e mar fuben OLE-t, de ha lattal se mondd azt, hogy
'ez mindenkinek jo'. Az OLE-t muszaj hasznalni, mert a Micros**t ezt
megkoveteli, nem is kaphatsz addig win95 logot a programod
dobozara, amig nem tamogatod. Attol, hogy az MS kiotol egy elborult
app object modelt, jol elkavarja, aztan raparancsol a vilagra, hogy tessek
ezt hasznalni (a vilag persze hasznalja), meg nem lesz jo.
Udv,
Imre
|
+ - | WWW server, PC-n (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> Felad=F3
> T=E9mak=F6r: WWW server ( 15 sor )
> Kedves Guruk!
> Mi, PC-n nevelkedett emberek, aranylag keveset tudunk a=20
> UNIX vilagrol, es szerencsesen elerkezett az a pillanat
> amikor neki kell keszulnunk egy WWW server felallitasahoz.
> A kerdes, hogy hogyan kellene ehhez hozzaallni, hogy a=20
> leehto legkisebb koltseggel osszejojjon a dolog.
> A HW az mindenkeppen PC bazisu, most a komponensekre
> keresuk optimalis megoldast.
> Az sem titok, hogy az altalunk kifejlesztett E Publisher supportjara
> szeretnenk hasznalni, amit remelhetoleg rovid idon belul=20
> a GURU csapat rendelkezesere tudunk bocsatani Beta tesztelesre.
> Szoval, hogyan is kellene nekiallni a WWW servernek.
> Udv: Laci
www server os/2 - re:
http://www2.hursley.ibm.com/goserve/
16 bit windows - ra:
http://www.city.net/win-httpd/
Windows/NT - re:
ftp://emwac.ed.ac.uk/pub/https
Ezek ingyenesek es mind PC platformon futnak. Ennel olcsobbat nem tudok.
Az NT verziot aktivan hasznalom, sokkal jobb, mint barmi, amit Unix-ra tudsz
tenni
PC-n (mint ahogy az NT a PC-n altalaban sokkal produktivabb mint a Unix.) Ha
a servert
nem csak fejlesztesre hasznalod, hanem elobb-utobb rateszed a Netre,
mindenkeppen
ezt installald.
Jo szerencset,
a JaJo
(aki Unixon nevelkedett)
|
+ - | Re: Barna, cache mukodese (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Udv,
Tulsagosan ugyan nem ertek hozza, csak az alapjait sejtem a Level 2
cache mukodesenek.
1. Kozvetlen lekepezesu (direct mapping) cache
Tegyuk fel, hogy 32 bites a procink, es adatokat is 32-biten tud
mozgatni. Ekkor a 32 db. adatcimbitet felosztjuk pld. a kovetkezo-
keppen (A=Address, azaz cimbit):
A 31-8: cimke (tag)
A 7-2: index pointer
A 1-0: byte pointer (4 byte=32 bit)
A cache igy fog kinezni:
cimke (A 31-8) + 4 byte-nyi adat.
Egy ilyen sorbol van 64 darab, ezeket az index pointer cimezi meg.
No, tegyuk fel, hogy jon a proci kerese, hogy olvasna az adatot. A
cache vezerlo leszedi a cimbuszrol az index pointer-t, es megnezi,
hogy az index altal mutatott cimen a cache-ben ugyanaz-e a cimke,
mint a proci altal kert cimben. Ha ugyanaz, akkor heureka, a cache-
ben van a byte (hit=talalat). Ha nem, akkor beolvassa a memcsibol
az uj cimkeju, de ugyanolyan indexu 4-es byte-csoportot, es tarolja
a cache-ben, ill. atadja a procinak a kert adatot.
Megoldas NAGY hatranya: ha sok ugyanolyan indexu cimet ker a proci
egymas utan, akkor a cache nem sokat er, mert mindig a memcsihez
kell nyulni. Magyarul az ugyanolyan indexu, de mas cimkeju cim
mindig csak ugyanarra a helyre kerulhet a cache-ben.
2. Teljesen asszociativ (fully associative) cache
Itt a cimke a teljes cim (esetunkben: A 31-2), persze megmarad a 4
byte-ra mutato pointer (A 1-0). Az index fogalmat elfelejtjuk.
Igy most mar az adatot oda pakoljuk a cache-ben, ahova akarjuk.
Problema: egy adatkereskor a cache-vezerlonek peches esetben az
OSSZES cimken vegig kell rohannia, hogy megtalalja azt, amelyiket
a proci kereste. (Ez 128 KB-os cache-nel eleg terjedelmes ido is
lehet!) Raadasul mi van, ha nincs is a cache-ben a kert cimu adat!
3. Halmaz-asszociativ (set associative) cache
(Az elozo ketto kombinacioja)
Fenti esetunket tovabbszove, krealjunk x db. halmazt, mindegyikben
legyen 4 cache-sor. Az adatot a cache-vezerlonek mindenkeppen az
egyik halmazba kell tennie, de hogy azon belul hova teszi, az
tokmindegy. (Azt hiszem, Intel talalmany.)
Igy az A 31-8 cimbitek a cimket adjak, az A 7-2 cimbitek a halmaz-
pointert, az A 0-1 megmarad byte pointer-nek. A cache valahogy
igy nez ki:
1. halmaz-cimke (A 31-8) + 4 byte
cimke (A 31-8) + 4 byte
cimke (A 31-8) + 4 byte
cimke (A 31-8) + 4 byte
2. halmaz-cimke (A 31-8) + 4 byte
cimke (A 31-8) + 4 byte
... stb.
Az egyes halmazokra pedig a halmaz-pointer mutat. Tehat ekkor jon
egy memcsiolvasas a procibol. A cache-vezerlo kiszedi a cimbol a
halmaz pointer-t (A 7-2), ami ramutat az egyik halmazra a cache-ben.
Aztan vegigfut az adott halmazban talalhato 4 cimken, es ha megtalalta
a keresett cimkeju cimet, akkor heureka (hit). Ha nem, akkor beol-
vassa a memcsibol az adatot, beteszi a cache adott halmazaban a
legkevesebbet kert cimkeju sor helyere az ujat.
4. Two-way set associative cache
A Motorola eloszerettel hasznalja, de ha jol tudom, manapsag mar a
Pentiumok is ilyenek. Osszuk fel az elozo megoldast ket reszre: az
egyik reszbe csak az adatok, a masik reszbe csak az utasitasok
kerulnek, de a ket reszen belul megmarad a set-associativ szervezesu
cache. (Pipeline-nal ellatott prociknalnagyon hatekony.)
***
Na, remelem ertheto voltam. Bocs, ha tulsagosan elferditettem volna
hunglish-re, de a fenti temat angolul tanultam es a magyar kifejezeseket
csak tippeltem.
Imre OLAJOS, Jr. (LaLa)
WWW :http://www.interaccess.com/users/lala (under HEAVY construction)
Email: ___ __o
U.S.A. (Chicago suburbs) ___ _-\<,_
Tel/fax/modem: 1 (708) 691-1622 ___ (_)/ (_)
_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|
+ - | GUS vs. AWE (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Udv,
Tudom, tudom, mar regi a kerdes, de meg csak most ragtam at magam
ket heti HIX-en...
Szubjektiv velemenyem a temaban:
A GUS akkor jo, ha az embernek van egy kis extra ideje es turelme,
es nem sajnal beallitasokkal jatszadozni a sokkal jobb hangminoseg
erdekeben. Mivel AWE32-vel meg nem volt dolgom, igy csak a GUS-rol
tudok erdemben nyilatkozni. (De mar sok olyan jatekot lattam, ami
ugyan tamogatja az AWE32-t, de csak natur SB FM uzemmodban...)
A GUS nagyon flexibilis szoftveremulacioval rendelkezik, ami azonban
sajnos nem mindig tokeletes. Viszont a GUS-nak egy hatalmas FTP-
placca van, ahol szinte naponta jelennek meg patch-ek, update-ek,
demok, MOD zenek, egyebek. A GUS (ugy tudom) konnyen progrmozhato,
mivel a Gravis ingyen osztogatja hozza az SDK-kitet (FTP-zheto is).
Viszont a Gravis tul sokat iger, es ezekbol keveset valt be. Meg
mindig nincs normalis OS/2 GUS driver (a Manley az egyeni keszitesu,
es nagyon jo), nincs normalis Win95 driver. A Gravis mar ejti a sok-sok
natur GUS-tulajdonost, helyette a GUSMAX a kedvencuk. Meg ebben az
evben a GUS akar szabvannya is valhat, ha az uj AMD InterWave a
piacra kerul (az AMD IW hangproci a GUS koppintasa + meg par dolog).
1 szo, mint 100, ha az ember nem akar beallitasokkal marhaskodni,
szoftver-emulaciokkal baromkodni, MOD-zeneket/demokat csodalni,
jo minosegu GMIDI zeneket elvezni, akkor nem ajanlom a GUS-t. En
a GUS egyik "fogcsikorgato hive" vagyok: persze, van jobb wavetable
hangkartya is a piacon, no de ennyiert? (En a GUSMax-omat meg
$199-ert vettem anno dacumal amikor megjelent.)
Ennyi.
Imre OLAJOS, Jr. (LaLa)
WWW :http://www.interaccess.com/users/lala (under HEAVY construction)
Email: ___ __o
U.S.A. (Chicago suburbs) ___ _-\<,_
Tel/fax/modem: 1 (708) 691-1622 ___ (_)/ (_)
_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~-_-~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|
+ - | Problema MS C\C++ 7.0-val (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Guruk,
Az alabbi strukturat definialtam. Az MS C\C++ 7.0-val szenvedek.
Az erdekes a data array lesz.
typedef struct node
{
int used;
RID *data[5];
struct node *parent;
struct node *children[6];
} NODE;
Miutan atmegyek a CodeWievbe, ezeket a cimeket kapom: Nezzetek meg a data[3]
es data[4] cimeit.
[BP-000A]-node near * right = 0x238C:0x1150
int used = 1236
-rid near * data[5] = 0x238C:0x1152
+rid near * [0] = 0x238C:0x045E
+rid near * [1] = 0x238C:0x04B0
+rid near * [2] = 0x238C:0x04D2
+rid near * [3] = 0x238C:0x04D2
+rid near * [4] = 0x238C:0x04DC
Barmi otlet? Nagyon orulnek ha ki tudnatok segiteni.
Soti Vilmos
|
+ - | 4DOS (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
KEdves Guruk,
kerdes volt a 4DOS telepitese. Lehet, hogy a kezikonyvben van,
de semmilyen install file nem szukseges, csupan a kovetkezoket kell tenni:
4DOS-t es kapcsolt reszeit egy onallo direktoryba becopyzni.
CONFIG.SYS-be beirni: SHELL=xxx\4DOS.COM xxx /P
ahol xxx a full path a 4DOS-hoz
A 4DOS dir-ben letrehozni a doksi alapjan kivansagunk szerinti 4DOS.INI
file-t (ilyenek vannak benne, hogy HELPDIR=xxx FULLINT2E=YES SWAPPING=X
stb. stb. persze minden uj sorban)
es mehet is a bicikli.
En mar ezer eve hasznalom, es egyszeruen CSUCS!
Ne okozzon zavart, hogy a 4DOS.COM > 64 kbyte, es belul .EXE, due to MZ,
ez igy jo.
Udv es boldog husvetot:
Prof
|
+ - | re: DMA (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello gurukaim!
Valaki az elozo reszben kerdezett arrol, hogy hogyan is mukodik az a DMA
multitaszkos rendszerben.
Eloszor is: multitaszkos, vedett rendszerben egy atlagos programnak NINCS
DMA. rendszerhivasok vannak, amiken keresztul eszkozoket lehet elerni.
Az operencias rendszer meg majd DMA-zik ugy, ahogy tud.
Az egyes DOS-emulatorokrol: ott mar tenyleg gond van, ugyanis a dosos
programok hozzaszoktak a DMA kozvetlen kezelesehez. Itt tenyleg csak
kenyszermegoldasok vannak. Itt kovetkeznek azok, amiket 386-osra lattam.
Ki lehet cserelni a DOS-os eszkoz-meghajtokat olyanokra, amik a DOS-os
program reszere ugyanazt az interfeszt mutatjak, mint az eredeti, de
valojaban Oprendszer hivasokat csinalnak.
Szerintem lehet olyat is csinalni, hogy a DMA-s I/O portokra iraskor az
emulator kapja meg a cimet, es utana majd o elintezi, a program szamara
lathatatlanul. Nem lehet semmi munka.
note: a szoveg asszem egyertelmu, ket programrol irok, DOS-rol, es
Oeracios rendszerrol.
Kerdesem van nekem is: van valamilyen DMA-szeruseg a PCI buszhoz?
hello
tegla
|
|