1. |
Gregorian; disszonans kvart (mind) |
60 sor |
(cikkei) |
2. |
Eljatszhatatlan regi zenemuvek (Szilvanak (is)) (mind) |
62 sor |
(cikkei) |
3. |
Re: Il Silenzio (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
4. |
Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
34 sor |
(cikkei) |
5. |
Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
92 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Gregorian; disszonans kvart (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves fiuk,
Csak nagyon roviden: Nagy Gergely papanak semmi koze a gregorianhoz.
Az o szerepe: legenda, s mar csak azert sem gyujthetett ossze
dallamokat, mert akkoriban a dallamnak me'g semmifele lejegyzese nem
letezett, azaz kizarolag szajhagyomany utjan terjedt. A _legelso_
neumak a 9. szazadbol valok!
Amit ma gregorian neven ismerunk, az az ujromai liturgia, pontosabban
annak karoling valtozata. Tortent, hogy a megerosodo Frank birodalom
vezetoi ugy veltek, nem art hatalmukat egyhazi teren is
konszolidalni, s ehhez az addig nagyon heterogen egyhazi enek
egysegesitese, majd terjesztese jo eszkoznek tunt. (Korabban
kulonfele liturgiak leteztek: beneventan, aquitan, mozarab,
ambrozian, o'romai stb.) Ezert 800 korul romabol kertek
enekeskonyveket - kaptak helyette enekeseket, mivel, mint monda'm,
lejegyzes akkor meg nem volt.
Ezutan viszont hamarosan "feltataltak" a neumakat, majd az
egysegesitett enek - melyet gregorian helyett talalobb volna
karolingiannak nevezni - lassan elterjedt Europaszerte, s
termeszetesen ismet kulonbozo valfajai alakultak ki kulonbozo
helyeken.
Azt se feledjuk, hogy a nepzene kutatasa szazadunk elejen indult,
vilagszerte. Azaz: csakis arrol van kepunk, hogy 1900 tajan egyes
nepek mit enekeltek - magyarul: fogalmunk sincs, hogy valojaban az
egyes dallamok mennyire osiek. Gyanitom, hogy legfoljebb par szaz
evesek! Es hat a szajhagyomany utjan terjedo zene - s a nepzene
termeszetenel fogva ilyen - bizony gyorsan atalakul.
Ennek fenyeben gondoljatok at ujra az egeszet.
PS Sajnos, a zenetortenetben rengeteg legenda tartja magat igen
makacsul. Ezert javasolnam: ha valami temat fol akartok vetni,
nezzetek meg, mi a "hivatalos" allaspont (legalabbis a magyar nyelvu
irodalomban), majd vegyetek ugy, hogy annak pont az ellenkezoje igaz.
:-)))) (Tkp. ez nem is vicc.)
PPS En szemely szerint nagyon szkeptikus vagyok atekintetben, hogy
zenei hasonlosagokat fol lehetne hasznalni tortenelmi kapcsolatok
bizonyitasara. Pl. a pentatonia MIND AZ OT VILAGRESZ oslakoinak
zenejeben megtalalhato! Szoval, akkor mi, magyarok kiknek is vagyunk
rokonai?
Disszonans kvartok: Feri, mar megint egy "miert"... :-)))
Valaszom: A jo franc tudja! (Azert ne feledd, hogy "csak" a ketszolamu
ellenpontban volt tilos.) Valoban meglepo a dolog, tekintve, hogy a
kozepkori zeneben me'g ez (meg a kvint) volt _a_ konszonancia. Majd
megkerdezem az EM listan. Addig is azert annyit hadd mondjak:
_minden_ kor zenejeben vannak bizonyos szabalyok, melyeket "jozan
esszel" vagy logikai alapon nehez megmagyarazni (kivetel az utobbi
100 ev, mikor is minden zeneszerzo azt csinal, amit akar.) Tehat a
kerdest ugy is fel lehet tenni: miert valtozik az emberek (zenei)
izlese. Erre viszont - szerintem - nincs valasz. Vagy szerinted van?
Na, ez jo rovid lett... :-)
Varga Gyorgy
|
+ - | Eljatszhatatlan regi zenemuvek (Szilvanak (is)) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kisse megkesett valasz.
Kedves Szilva,
Megint egy legenda.
A 2. Brandenburgi verseny trombitaszolama ugyanis _semmilyen_
tekintetben nem kulonleges. Annak, hogy mindig ezt rangatjak elo,
kizarolag az az oka, hogy gyakorlatilag ez az egyetlen olyan, MA IS A
KONCERTREPERTOARBAN SZEREPLO barokk zenemu, mely igenyes
szolotrombita-szolamot tartalmaz. Amugy a szolam maga - technikailag!
- igencsak kozepes (marmint a barokk trombitasok szemszogebol nezve):
egyetlen alkalommal lep tul a 16. felhangon, s nem mozog
tizenhatodoknal kisebb hangertekekben. Maga Bach is irt ennel
_sokkal_ nehezebb dolgokat, pl. a 90. kantata basszusariajaban
szereplo trombitaszolam szinte vegig 32-edekben szaguldozik, allegro
tempoban; a 126. kantata nyitokorusaban D-trombitat jatszat a-mollban
- azaz olyan hangokat is megkovetel, amelyek kivul esnek a
felhangsoron (igen, a korabeli jobb trombitasok ezt is meg tudtak
csinalni az un. "lipping up" technikaval!); vagy a 31. kantata
zarokoraljaban felmegy a 20. felhangra, etc.
Namarmost, eljatszottak-e eme muveket vagy sem? Hat persze hogy el!
Mindharom kantatarol pontosan tudjuk, hogy mikor es hol adtak elo
oket; sot mi tobb, a lipcsei trombitasokat nev szerint ismerjuk! Most
fejbol csak az elso trombitas nevere emlekszem: Gottfried Reiche. Van
rola egy nagyon ismert portre, melyen egy furcsa, kurt formaju
trombitat (un. "tromba da caccia") tart a kezeben. Biztosan lattatok
mar.
Mindazonaltal a "csucs" - legalabbis hianyos ismereteim szerint -
Johann Joseph Fux operaja, a La corona d'Arianna, ahol is a szerzo
TRILLAT KER A 20. FELHANGRA!!! Ez azt jelenti, hogy legalabbis a 21.
(de lehet, hogy a 22.) felhang is megszolal, meghozza egy trilla
felso valtohangjakent!!!
Mindez _termeszetesen_ nem azt jelenti, hogy Fux orult volt, es a
"hallhatatlan" [sic] (mert eljatszhatatlan) remekmuvek szamat
gyarapitotta. Hanem azt jelenti, hogy 1720 tajan Becsben - ahol o"
akkoriban mukodott - rendkivul tehetseges trombitas allt
rendelkezesere, aki ezt a valoban hihetetlenul nehez szolamot el
tudta jatszani, es EL IS JATSZOTTA.
Meg csak annyit a regi zenemuvekrol, hogy ha megvizsgaljuk a
_vokalis_ repertoart, akkor arra a rendkivul kinos kovetkeztetesre
jutunk, hogy _manapsag_ nem tudunk joszerivel _semmit_ sem rendesen
eloadni a regi muvek kozul, kezdve a 12. szazadi melizmatikus
organumokkal, folytatva - kiragadott peldak!!! - a 14. szazadi
eszmeletlenul bonyolult ritmusu Ars Subtilior repertoarral, a
korabarokk diszitesekkel (gruppo, trillo, tremolo - lasd Caccini: Le
nuove musiche), Bach kantataival, Handel operaival (mit gondoltok,
miert nem jatsszak ezeket manapsag?), mig el nem erkezunk Mozarthoz s
az o" operaihoz.
Persze, lehet azt mondani, hogy mindeme muveket akkoriban sem tudtak
eloadni. Hanem azert ez esetben furcsa volt a regi zeneszerzok
hozzaallasa a dolgokhoz, nem? Hat nem bosszantotta oket, hogy soha
nem hallhatjak sajat muveiket? Na es patronusaik is eleg nagy
balfacanok lehettek, hogy nem rugta'k ki komponistaikat, akik csupa
hallhatatlan [sic] muvel ajandekoztak meg oket... :-)))
Varga Gyorgy
|
+ - | Re: Il Silenzio (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Lehet, hogy ketto Il Silenzio van a vilagon, de a "Moha es Pafrany"
zeneje szerintem nem az, amelyiket sokszor takarodokent (pl. Zankan az
uttorotaborban) jatszottak/jatszanak. Remelem jol emlekszem a dallamara,
ha lesz idom, lekottazom mind a kettot, aztan kozze teszem (most mar csak
azt kell kitalalni, hogyan irok kottat a HIX-re).
Szilva
PS: Mivel huje fellyel 30 evesen nekialtam megtanulni trombitalni, most
mindenki ezt az Il Silenzio-t keri rajtam szamot, amit ugyan el birok mar
jatszani, de ki lehet vele kergetni a vilagbol, mint a zongoristakat a
"Boci-boci tarka"-val. A "Moha es Pafrany" sokkal jobb.
|
+ - | Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>Subject: Disszonans kvartok ??!
>a (tiszta) kvart disszonancianak szamitott (azaz: egy kategoriaba
>sorolodott a szekundokkal es a szeptimekkel ! megelozve a
>terceket). Ezelott en teljesen ertetlenul allok, mivel mind
>a zeneileg kepzett, mind a kepzetlen ful is a kvartot
>konszonansnak hallja, a konszonancia elfogadott elmelete szerint
>is konszonansabbnak kell lennie, mint a tercnek (tobb az egyezo
>felhang).
>Varom a szakertok valaszat...
>Feri
..
Nem vagyok szakerto, de ugy velem, a titok nyitja abban
lehet, hogy ahol disszonancianak szamitott, ott a nepzene-
ben sem volt hagyomanya. Ha a 'muzene'-kultura pl. a Bal-
kanon szelesedett volna ki es nem ny.-Europaban, egeszen
mas szamitott volna konszonansnak! Pl. a Bolgar nepzeneben
a kisszekund es szeptim elofordulasa. (Vagy tizegynehany eve
a TV-ben, v.radioban szerepeltettek ketto bolgar(?) nepi holgyet,
akik igy 'terceltek' ) Mar kozepeuropai ful szamara sem volt ki-
mondottan konszonans. Hat, ha meeg a ritmusvilagokat hason-
litjuk ossze! Ha a fejlodesi tendenciat tekintjuk, mondhatnank,
hogy a nyugatiak meglehetosen keson ertek utol a Balkant! :-)))
(Nem feltetlenul az a 'magasabbrendu', amit mi is elvezni tudunk!)
Felreertes ne essek: Az emlitett bolgar holgyek produkciojat
nagyon elveztem, es kimondottan szeretem a makedoniai, szerb,
stb. nepzenet is. (Szerencsere szet tudom valasztani a zenet az
ottani vergozos borzalmaktol)
Ha 'tovabb megyunk' delkeleti iranyba, egyre nehezebb rahango-
lodni (eihopai embehnek) arra, hogy elvezni is tudja az ottani (nep-)
zenei kultura termekeit. Probalkozni azert erdemes (vagy inkabb er-
dekes). Ha valaki esetleg felvilagosit arrol, hogy tul nagy buta-
sagokat irtam, igerem, visszafogom magam a tovabbi kontarkodastol.
Meaculpameaculpameaculpa: HFeri
|
+ - | Re: Disszonans kvartok ??! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Riesz Ferenc ) wrote:
: Nemreg olvastam, hogy a XVI.sz.-i ellenpontozo szerkesztesben
: a (tiszta) kvart disszonancianak szamitott (azaz: egy kategoriaba
: sorolodott a szekundokkal es a szeptimekkel ! megelozve a
: terceket). Ezelott en teljesen ertetlenul allok, mivel mind
: a zeneileg kepzett, mind a kepzetlen ful is a kvartot
: konszonansnak hallja, a konszonancia elfogadott elmelete szerint
: is konszonansabbnak kell lennie, mint a tercnek (tobb az egyezo
: felhang).
: Varom a szakertok valaszat...
: Feri
Ertetlenul allok en is: mi a konszonancia elfogadott elmelete?
(mar a zeneszerzest tekintve, s nem a hangtant)
Ugy hirlik, a 900 koruli idokben nemcsak parhuzamos oktavokban,
kvintekben, hanem kvartokban is enekeltek a gregorian dallamokat.
Hasonlokeppen az "alacsony" szinten megrekedt nepzenekben, ahol
igen kedvelt a kvartparhuzam a Balkantol a Tavol-Keletig.
Amde a mult szazad nagy teoretikusai "erkolcsi keptelenseg"-nek
tartottak, hogy valamikori oseik kedveltek volna a kvartot.
[Eleve gyanus, ha barki az erkolcsre hivatkozik: az annyira az
ember belso u:gye, hogy a vele valo foglalatossag csak ra es
meghitt kornyezetere tartozik. Na, engedmennyel a nevelesben
resztvevok iranyaba.]
Nem magukat a hangkozoket hallgatva dol el, melyik konszonans,
melyik disszonans. Sokkal inkabb a korszakoktol fugg, megpedig
ugy, hogy a surun hasznalt hangkozok konszonansak, a ritkan
hasznaltak disszonansak lesznek. Nehezen kepzelheto el, hogy
az oktav vagy a kvint igy jarjon valaha is. De arrol se feled-
kezzunk meg, milyen szigoruan tiltottak a szolamok egyideju
oktav- vagy kvintparhuzamban valo mozgasat.
(Jusson eszunkbe Corelli vagy eppen Bach esete.)
Nos. Ahogy divatossa valtak a tercek es a szeksztek, szuksegkeppen
hatterbe szorult a kvart. Meg az se menti, hogy neve "tiszta kvart"
(mert ugye rola van szo, s nem a bovitett kvartrol, masneven a
tritonuszrol), annal is inkabb, hiszen parja, a tiszta kvint,
mint lattuk, szinten alaposan visszaszorult.
Meg kell allnunk a pa'r szonal. Azok a hangkozok parjai egymasnak,
melyek az oktav ket reszre bontasabol szarmaznak. Az elnevezesek
teljesen logikusak: tiszta-tiszta, nagy-kis, bovitett-szukitett,
vagyis nagy terc all szemben kis szekszttel stb.
---
Kicsit elkanyarodva a kvart kerdesetol, az igazi kerdes az europai
zenetortenetben az, hogy a kisterc es a nagyterc szembenallasa
miert allitodott kozeppontba (moll es dur).
---
Ezert legjobb nem osszemosni (terc-terc), hanem csak annyinak tudni
be a kozos terc nevet, ami.(3 hang) Zarlatokban sokaig csak nagyterc
szerepelhetett, vagyis a nagyterc konszonansabb volt, amit megerosit
a kisszekszt (Josquin kedvenc hangkoze) kiveteles volta: folfele
szabad a dallamnak kisszeksztet ugrania (a magyar nepdalok kozott
pelda ra a "Gerencseri utca" kezdete). Vagyis a konszonancia es
disszonancia kategoriakon belul tovabbi lenyeges kulonbseg allt
fenn pl. a kis es nagy szekund ill. szeptim kozott (noha a tercekkel
ellentetben e kulonbsegek nem valtak a zene egesze szempontjabol
alapvetove).
A zeneben ugy talaltatott, szerencsesebb az egyensulyt sok kon. koze
kevert keves disz.-val megteremteni. Raadasul kimodoltan szabalyozzak,
hogyan kell belepni es elhagyni a disszonanciat. Azt is eszre kell
vennunk, hogy a disszonans akkordnak jobbara egy hangja surlodik csak
a tobbszolamu szovetben. (Vagyis nem egy ketszolamu darabban all
elottunk vegytisztan a kvart).
Ha sikerult megvilagitanom, mi modon disszonans a kvart a XVI.sz.-ban,
legyen szabad azt is elmondanom, mennyire otthon van ebben a zeneben,
elsosorban angliai hatasra. A faux bourdon technikara gondolok,
ez egy haromszolamu szovet, ismert tema alul a tenorban, a folso
ekesitett es gyors szolam, melyet a kottaban ki nem irt szolam,
a faux bourdon (a.m. a hamis basszus modjan) KVARTparhuzamban kiser.
[Az elnevezes magaert beszel.]
Hogy is van ez? Ha a ket szelso szolam a kor divatjanak megfeleloen
szekszt tavolsagban mozog, ezzel szinte kijelolik a kozepso szolam
helyet (a do-mi-szo akkord elso forditasa mi-szo-do, melyben
mindket emlitett hangtavolsag megjelenik), valojaban parhuzamos
szeksztakkordok sorakoznak. (Erdekes modon azt szabad csinalni.)
Vagyis a kvart helyzete kulonleges, a konszonancia es disszonancia
kozott lebeg (bar kevesebbszer konszonancia).
Kisse tudalekos lett ez a szoveg. Abban remenykedem, akad benne
szamos vitatni valo pont.
Udv, ta
|
|