Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 65
Copyright (C) HIX
1996-09-07
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Gregorian; disszonans kvart (mind)  60 sor     (cikkei)
2 Eljatszhatatlan regi zenemuvek (Szilvanak (is)) (mind)  62 sor     (cikkei)
3 Re: Il Silenzio (mind)  12 sor     (cikkei)
4 Re: Disszonans kvartok ??! (mind)  34 sor     (cikkei)
5 Re: Disszonans kvartok ??! (mind)  92 sor     (cikkei)

+ - Gregorian; disszonans kvart (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves fiuk,

Csak nagyon roviden: Nagy Gergely papanak semmi koze a gregorianhoz. 
Az o szerepe: legenda, s mar csak azert sem gyujthetett ossze 
dallamokat, mert akkoriban a dallamnak me'g semmifele lejegyzese nem 
letezett, azaz kizarolag szajhagyomany utjan terjedt. A _legelso_ 
neumak a 9. szazadbol valok!

Amit ma gregorian neven ismerunk, az az ujromai liturgia, pontosabban 
annak karoling valtozata. Tortent, hogy a megerosodo Frank birodalom 
vezetoi ugy veltek, nem art hatalmukat egyhazi teren is 
konszolidalni, s ehhez az addig nagyon heterogen egyhazi enek 
egysegesitese, majd terjesztese jo eszkoznek tunt. (Korabban 
kulonfele liturgiak leteztek: beneventan, aquitan, mozarab, 
ambrozian, o'romai stb.) Ezert 800 korul romabol kertek 
enekeskonyveket - kaptak helyette enekeseket, mivel, mint monda'm, 
lejegyzes akkor meg nem volt.

Ezutan viszont hamarosan "feltataltak" a neumakat, majd az 
egysegesitett enek - melyet gregorian helyett talalobb volna 
karolingiannak nevezni - lassan elterjedt Europaszerte, s 
termeszetesen ismet kulonbozo valfajai alakultak ki kulonbozo 
helyeken.

Azt se feledjuk, hogy a nepzene kutatasa szazadunk elejen indult, 
vilagszerte. Azaz: csakis arrol van kepunk, hogy 1900 tajan egyes 
nepek mit enekeltek - magyarul: fogalmunk sincs, hogy valojaban az 
egyes dallamok mennyire osiek. Gyanitom, hogy legfoljebb par szaz 
evesek! Es hat a szajhagyomany utjan terjedo zene - s a nepzene 
termeszetenel fogva ilyen - bizony gyorsan atalakul.

Ennek fenyeben gondoljatok at ujra az egeszet.

PS Sajnos, a zenetortenetben rengeteg legenda tartja magat igen 
makacsul. Ezert javasolnam: ha valami temat fol akartok vetni, 
nezzetek meg, mi a "hivatalos" allaspont (legalabbis a magyar nyelvu 
irodalomban), majd vegyetek ugy, hogy annak pont az ellenkezoje igaz. 
:-)))) (Tkp. ez nem is vicc.)

PPS En szemely szerint nagyon szkeptikus vagyok atekintetben, hogy 
zenei hasonlosagokat fol lehetne hasznalni tortenelmi kapcsolatok 
bizonyitasara. Pl. a pentatonia MIND AZ OT VILAGRESZ oslakoinak 
zenejeben megtalalhato! Szoval, akkor mi, magyarok kiknek is vagyunk 
rokonai?

Disszonans kvartok: Feri, mar megint egy "miert"... :-)))

Valaszom: A jo franc tudja! (Azert ne feledd, hogy "csak" a ketszolamu 
ellenpontban volt tilos.) Valoban meglepo a dolog, tekintve, hogy a 
kozepkori zeneben me'g ez (meg a kvint) volt _a_ konszonancia. Majd 
megkerdezem az EM listan. Addig is azert annyit hadd mondjak: 
_minden_ kor zenejeben vannak bizonyos szabalyok, melyeket "jozan 
esszel" vagy logikai alapon nehez megmagyarazni (kivetel az utobbi 
100 ev, mikor is minden zeneszerzo azt csinal, amit akar.) Tehat a 
kerdest ugy is fel lehet tenni: miert valtozik az emberek (zenei) 
izlese. Erre viszont - szerintem - nincs valasz. Vagy szerinted van?

Na, ez jo rovid lett... :-)

Varga Gyorgy
+ - Eljatszhatatlan regi zenemuvek (Szilvanak (is)) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kisse megkesett valasz.

Kedves Szilva,

Megint egy legenda.

A 2. Brandenburgi verseny trombitaszolama ugyanis _semmilyen_ 
tekintetben nem kulonleges. Annak, hogy mindig ezt rangatjak elo, 
kizarolag az az oka, hogy gyakorlatilag ez az egyetlen olyan, MA IS A 
KONCERTREPERTOARBAN SZEREPLO barokk zenemu, mely igenyes 
szolotrombita-szolamot tartalmaz. Amugy a szolam maga - technikailag! 
- igencsak kozepes (marmint a barokk trombitasok szemszogebol nezve): 
egyetlen alkalommal lep tul a 16. felhangon, s nem mozog 
tizenhatodoknal kisebb hangertekekben. Maga Bach is irt ennel 
_sokkal_ nehezebb dolgokat, pl. a 90. kantata basszusariajaban 
szereplo trombitaszolam szinte vegig 32-edekben szaguldozik, allegro 
tempoban; a 126. kantata nyitokorusaban D-trombitat jatszat a-mollban 
- azaz olyan hangokat is megkovetel, amelyek kivul esnek a 
felhangsoron (igen, a korabeli jobb trombitasok ezt is meg tudtak 
csinalni az un. "lipping up" technikaval!); vagy a 31. kantata 
zarokoraljaban felmegy a 20. felhangra, etc.

Namarmost, eljatszottak-e eme muveket vagy sem? Hat persze hogy el! 
Mindharom kantatarol pontosan tudjuk, hogy mikor es hol adtak elo 
oket; sot mi tobb, a lipcsei trombitasokat nev szerint ismerjuk! Most 
fejbol csak az elso trombitas nevere emlekszem: Gottfried Reiche. Van 
rola egy nagyon ismert portre, melyen egy furcsa, kurt formaju 
trombitat (un. "tromba da caccia") tart a kezeben. Biztosan lattatok 
mar.

Mindazonaltal a "csucs" - legalabbis hianyos ismereteim szerint - 
Johann Joseph Fux operaja, a La corona d'Arianna, ahol is a szerzo 
TRILLAT KER A 20. FELHANGRA!!! Ez azt jelenti, hogy legalabbis a 21. 
(de lehet, hogy a 22.) felhang is megszolal, meghozza egy trilla 
felso valtohangjakent!!!

Mindez _termeszetesen_ nem azt jelenti, hogy Fux orult volt, es a 
"hallhatatlan" [sic] (mert eljatszhatatlan) remekmuvek szamat 
gyarapitotta. Hanem azt jelenti, hogy 1720 tajan Becsben - ahol o" 
akkoriban mukodott - rendkivul tehetseges trombitas allt 
rendelkezesere, aki ezt a valoban hihetetlenul nehez szolamot el 
tudta jatszani, es EL IS JATSZOTTA.

Meg csak annyit a regi zenemuvekrol, hogy ha megvizsgaljuk a 
_vokalis_ repertoart, akkor arra a rendkivul kinos kovetkeztetesre 
jutunk, hogy _manapsag_ nem tudunk joszerivel _semmit_ sem rendesen 
eloadni a regi muvek kozul, kezdve a 12. szazadi melizmatikus 
organumokkal, folytatva -  kiragadott peldak!!! -  a 14. szazadi 
eszmeletlenul bonyolult ritmusu Ars Subtilior repertoarral, a 
korabarokk diszitesekkel (gruppo, trillo, tremolo - lasd Caccini: Le 
nuove musiche), Bach kantataival, Handel operaival (mit gondoltok, 
miert nem jatsszak ezeket manapsag?), mig el nem erkezunk Mozarthoz s 
az o" operaihoz.

Persze, lehet azt mondani, hogy mindeme muveket akkoriban sem tudtak 
eloadni. Hanem azert ez esetben furcsa volt a regi zeneszerzok 
hozzaallasa a dolgokhoz, nem? Hat nem bosszantotta oket, hogy soha 
nem hallhatjak sajat muveiket? Na es patronusaik is eleg nagy 
balfacanok lehettek, hogy nem rugta'k ki komponistaikat, akik csupa 
hallhatatlan [sic] muvel ajandekoztak meg oket... :-)))

Varga Gyorgy
+ - Re: Il Silenzio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Lehet, hogy ketto Il Silenzio van a vilagon, de a "Moha es Pafrany" 
zeneje szerintem nem az, amelyiket sokszor takarodokent (pl. Zankan az 
uttorotaborban) jatszottak/jatszanak. Remelem jol emlekszem a dallamara, 
ha lesz idom, lekottazom mind a kettot, aztan kozze teszem (most mar csak 
azt kell kitalalni, hogyan irok kottat a HIX-re).

Szilva

PS: Mivel huje fellyel 30 evesen nekialtam megtanulni trombitalni, most 
mindenki ezt az Il Silenzio-t keri rajtam szamot, amit ugyan el birok mar 
jatszani, de ki lehet vele kergetni a vilagbol, mint a zongoristakat a 
"Boci-boci tarka"-val. A "Moha es Pafrany" sokkal jobb.
+ - Re: Disszonans kvartok ??! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Subject: Disszonans kvartok ??! 

>a (tiszta) kvart disszonancianak szamitott (azaz: egy kategoriaba
>sorolodott a szekundokkal es a szeptimekkel ! megelozve a
>terceket). Ezelott en teljesen ertetlenul allok, mivel mind
>a zeneileg kepzett, mind a kepzetlen ful is a kvartot
>konszonansnak hallja, a konszonancia elfogadott elmelete szerint
>is konszonansabbnak kell lennie, mint a tercnek (tobb az egyezo
>felhang).
>Varom a szakertok valaszat...
>Feri
..
Nem vagyok szakerto, de ugy velem, a titok nyitja abban
lehet, hogy ahol disszonancianak szamitott, ott a nepzene-
ben sem volt hagyomanya. Ha a 'muzene'-kultura pl. a Bal-
kanon szelesedett volna ki es nem ny.-Europaban, egeszen
mas szamitott volna konszonansnak! Pl. a Bolgar nepzeneben
a kisszekund es szeptim elofordulasa. (Vagy tizegynehany eve
a TV-ben, v.radioban szerepeltettek ketto bolgar(?) nepi holgyet,
akik igy 'terceltek' ) Mar kozepeuropai ful szamara sem volt ki-
mondottan konszonans. Hat, ha meeg a ritmusvilagokat hason-
litjuk ossze! Ha a fejlodesi tendenciat tekintjuk, mondhatnank,
hogy a nyugatiak meglehetosen keson ertek utol a Balkant! :-)))
(Nem feltetlenul az a 'magasabbrendu', amit mi is elvezni tudunk!)
Felreertes ne essek:  Az emlitett bolgar holgyek produkciojat
nagyon elveztem, es kimondottan szeretem a makedoniai, szerb,
stb. nepzenet is. (Szerencsere szet tudom valasztani a zenet az
ottani vergozos borzalmaktol) 
Ha 'tovabb megyunk' delkeleti iranyba, egyre nehezebb rahango-
lodni (eihopai embehnek) arra, hogy elvezni is tudja az ottani (nep-)
zenei kultura termekeit. Probalkozni azert erdemes (vagy inkabb er-
dekes).       Ha valaki esetleg felvilagosit arrol, hogy tul nagy buta-
sagokat irtam, igerem, visszafogom magam a tovabbi kontarkodastol.
                                             Meaculpameaculpameaculpa: HFeri
+ - Re: Disszonans kvartok ??! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Riesz Ferenc ) wrote:
: Nemreg olvastam, hogy a XVI.sz.-i ellenpontozo szerkesztesben
: a (tiszta) kvart disszonancianak szamitott (azaz: egy kategoriaba
: sorolodott a szekundokkal es a szeptimekkel ! megelozve a
: terceket). Ezelott en teljesen ertetlenul allok, mivel mind
: a zeneileg kepzett, mind a kepzetlen ful is a kvartot
: konszonansnak hallja, a konszonancia elfogadott elmelete szerint
: is konszonansabbnak kell lennie, mint a tercnek (tobb az egyezo
: felhang).

: Varom a szakertok valaszat...

: Feri


Ertetlenul allok en is: mi a konszonancia elfogadott elmelete?
(mar a zeneszerzest tekintve, s nem a hangtant)

Ugy hirlik, a 900 koruli idokben nemcsak parhuzamos oktavokban,
kvintekben, hanem kvartokban is enekeltek a gregorian dallamokat.
Hasonlokeppen az "alacsony" szinten megrekedt nepzenekben, ahol
igen kedvelt a kvartparhuzam a Balkantol a Tavol-Keletig.
Amde a mult szazad nagy teoretikusai "erkolcsi keptelenseg"-nek
tartottak, hogy valamikori oseik kedveltek volna a kvartot.

[Eleve gyanus, ha barki az erkolcsre hivatkozik: az annyira az
ember belso u:gye, hogy a vele valo foglalatossag csak ra es
meghitt kornyezetere tartozik. Na, engedmennyel a nevelesben
resztvevok iranyaba.]

Nem magukat a hangkozoket hallgatva dol el, melyik konszonans,
melyik disszonans. Sokkal inkabb a korszakoktol fugg, megpedig
ugy, hogy a surun hasznalt hangkozok konszonansak, a ritkan
hasznaltak disszonansak lesznek. Nehezen kepzelheto el, hogy
az oktav vagy a kvint igy jarjon valaha is. De arrol se feled-
kezzunk meg, milyen szigoruan tiltottak a szolamok egyideju
oktav- vagy kvintparhuzamban valo mozgasat.
(Jusson eszunkbe Corelli vagy eppen Bach esete.)

Nos. Ahogy divatossa valtak a tercek es a szeksztek, szuksegkeppen
hatterbe szorult a kvart. Meg az se menti, hogy neve "tiszta kvart"
(mert ugye rola van szo, s nem a bovitett kvartrol, masneven a
tritonuszrol), annal is inkabb, hiszen parja, a tiszta kvint,
mint lattuk, szinten alaposan visszaszorult.

Meg kell allnunk a pa'r szonal. Azok a hangkozok parjai egymasnak,
melyek az oktav ket reszre bontasabol szarmaznak. Az elnevezesek
teljesen logikusak: tiszta-tiszta, nagy-kis, bovitett-szukitett,
vagyis nagy terc all szemben kis szekszttel stb.
---
Kicsit elkanyarodva a kvart kerdesetol, az igazi kerdes az europai
zenetortenetben az, hogy a kisterc es a nagyterc szembenallasa
miert allitodott kozeppontba (moll es dur).
---
Ezert legjobb nem osszemosni (terc-terc), hanem csak annyinak tudni
be a kozos terc nevet, ami.(3 hang) Zarlatokban sokaig csak nagyterc
szerepelhetett, vagyis a nagyterc konszonansabb volt, amit megerosit
a kisszekszt (Josquin kedvenc hangkoze) kiveteles volta: folfele
szabad a dallamnak kisszeksztet ugrania (a magyar nepdalok kozott
pelda ra a "Gerencseri utca" kezdete). Vagyis a konszonancia es
disszonancia kategoriakon belul tovabbi lenyeges kulonbseg allt
fenn pl. a kis es nagy szekund ill. szeptim kozott (noha a tercekkel
ellentetben e kulonbsegek nem valtak a zene egesze szempontjabol
alapvetove).

A zeneben ugy talaltatott, szerencsesebb az egyensulyt sok kon. koze
kevert keves disz.-val megteremteni. Raadasul kimodoltan szabalyozzak,
hogyan kell belepni es elhagyni a disszonanciat. Azt is eszre kell
vennunk, hogy a disszonans akkordnak jobbara egy hangja surlodik csak
a tobbszolamu szovetben. (Vagyis nem egy ketszolamu darabban all
elottunk vegytisztan a kvart). 

Ha sikerult megvilagitanom, mi modon disszonans a kvart a XVI.sz.-ban,
legyen szabad azt is elmondanom, mennyire otthon van ebben a zeneben,
elsosorban angliai hatasra. A faux bourdon technikara gondolok,
ez egy haromszolamu szovet, ismert tema alul a tenorban, a folso
ekesitett es gyors szolam, melyet a kottaban ki nem irt szolam,
a faux bourdon (a.m. a hamis basszus modjan) KVARTparhuzamban kiser.
[Az elnevezes magaert beszel.]

Hogy is van ez? Ha a ket szelso szolam a kor divatjanak megfeleloen
szekszt tavolsagban mozog, ezzel szinte kijelolik a kozepso szolam
helyet (a do-mi-szo akkord elso forditasa mi-szo-do, melyben
mindket emlitett hangtavolsag megjelenik), valojaban parhuzamos
szeksztakkordok sorakoznak. (Erdekes modon azt szabad csinalni.)
Vagyis a kvart helyzete kulonleges, a konszonancia es disszonancia
kozott lebeg (bar kevesebbszer konszonancia).

Kisse tudalekos lett ez a szoveg. Abban remenykedem, akad benne
szamos vitatni valo pont.

Udv, ta

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS