Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 170
Copyright (C) HIX
1997-08-09
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Sok dimenzio (mind)  9 sor     (cikkei)
2 Rosen-ek lendkerekes autoja (mind)  123 sor     (cikkei)
3 Lendkerek + le'k (mind)  58 sor     (cikkei)
4 lendkerekes auto (mind)  57 sor     (cikkei)

+ - Sok dimenzio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Szeretnim megtudni, hogy elmiletileg lehetsigesnek tarthatsk e, a nigynil tvb
b
> dimenzisk  azaz tirkiterjedisek litezise. A valaszt elure is kvszvnvm.

Elmeletileg barmi lehetseges (ld. pl. SB hipotezis :-)). Elmeletekben
(mint matematikai modellezesi eszkoz) elofordulnak sokdimenzios terek is,
de ezeket nem szabad a hetkoznapi ertelemben vett "terkiterjdessel"
keverni. Ez utobbiban bizony meg csak nem is negy, hanem harom
dimenzio van...
+ - Rosen-ek lendkerekes autoja (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

Abbots irta a #164-ben (amit azota mar megkaptatok a #169-ben :-)

> Mukodik a lendkerekes auto

Eloszor gyerekkorom sotetkek visitos jatek rendorautoja jutott eszembe.

A Fortune tavaly szeptemberi cikke:

A Rosen testverek egy ceget alapitottak egy hibrid hajtasu auto (ponto-
sabban a hajtaslanc) kifejlesztesere. A hibrid egyik eleme egy miniatur
gazturbinaval egybeepitett generator, ami 24 kW-os elektromos teljesit-
menyevel az auto folyamatos haladasahoz szolgaltatna az energiat.  A
katalitikus egetesnek es az egyenletes terhelesnek koszonhetoen mini-
malis az emisszio. Az egesz gazturbina-generator egyseg kb. 1 meter
hosszu es fel meter atmeroju, es csendes jarasu. A cikkben emlitettek,
hogy kifejlesztettek a gazturbinas generatornak a 45 kW-os valtozatat,
ennek mereteirol azonban nem volt szo.

A gyorsulashoz az energiat egy lendkerekkel egybeepitett motor/generator
szolgaltatna. A lendkerek atmeroje kb 40 centi, tomege 10 kg es kozos
tengelyen van a (gondolom joval kisebb atmeroju) motor/generatorral. A
lendkerek uzemi fordulatszama kb 1000 1/sec, es az egesz egy acelgombben
van elhelyezve. A szerkezet a balesetek megelozesere egy izmos, 120 kilos
aceltartalyban van (2 eve egy BMW laborban egy szetrepulo lendkerek megolt
egy embert). A vedodobozt szeretnek kesobb a tizedere konnyiteni. A lend-
kerek titanvazra csevelt, mugyantaba agyazott karbonszalbol all.

1996-ban ket sikertelen kiserlet volt az auto bemutatasara. Eloszor szamos
apro muszaki hiba miatt meg a gazturbina sem indult el. A kovetkezo al-
kalommal a probapalyan torteno bemutatast megelozo ejszaka haromoranyi
folyamatos es hibatlan uzemelest kovetoen egy elektronikai hiba miatt a
lendkerek magneses csapagyazasa kihagyott, a mechanikai csapagyazas fel-
mondta a szolgalatot, a lendkerek excentrikusan kezdett forogni majd
szetment. A vedotartaly szerencsere jol mukodott, nem tortent baleset.

A lendkerekes energiatarolassal mar tobb gyarto kiserletezett, csak
azert, hogy aztan ugyanazon a probleman felakadjanak: a lendkerek
biztonsagos felfuggesztesen es vedoburkolatan. A Chrysler meg papiron
levo terveit adta fel, a Ford bemutatott egy tanulmanyautot amelyrol
deklaraltak, hogy gyartasra alkalmatlan. Minket gyarto a lendkerek
biztonsaganak megoldatlansagaval indokolta, hogy mas utat keresnek.

A Rosen-fele tarsasag nem adja fel ilyen konnyen: kettejuk sajat penzet
hasznaljak (Harold Rosen a Hughes-nel, Ben Rosen a Compaq elnokekent
szerzett szamottevo vagyont, mindketten eleg idosek, igy nem erdekli oket
ha meg par millio dollarjuk ramegy), nem kell a reszvenyesek hangulatat
figyelniuk. A biztonsagos tarolasra vonatkozoan mindenesetre mar vannak
otleteik (hogy mi, nem irtak).

A Rosen Motors 1997 januar 7-i sajtoanyaga:

1997 januar 5-en sikeres bemutato volt a Willow Springs versenypalyan.
A turbogenerator - lendkerek hajtaslanc egy 1993-as Saturn autoba volt
beepitve. A kiserletrol semmi konkretum nem szerepelt a press release-
ben, csak hogy a fejlesztes folyik, cel egy olyan auto, amelynek uzem-
anyagfogyasztasa a jelenlegi hetkoznapi autok fele (Amerikaban ez nem
nagy szo...), 7 masodperc alatti gyorsulas 100-ra es gyakorlatilag nulla
karosanyag-kibocsatas. A rosenmotors raklapjan van egy 30 masodperces
video (AVI formatumban 5 megabyte), a latvany meggyozo, de a motorhazat
hiaba nyitottak ki, a filmben nem lehetett belelatni...

Amerikaban eloknek erdekes lehet, hogy Augusztus 13-an a CBS 'Coast
to Coast' cimu musoraban este 9-kor szo lesz az autorol. Kivancsian
varom beszamoloitokat a Tudomany hasabjain.

A "technical description" oldal osszefoglaloja:

A turbina leadott teljesitmenye 30kW, termikus hatasfoka 30%, levego
csapagyazasu, a hutest a beszivott levego adja. A turbinaval kozos ten-
gelyen van egy motor/generator. A lendkerek szinten kozos tengelyen van
a motor/generatorral, a forgaster vakuumban van, amit folyamatosan tart
fenn egy vakuumszivattyu. A lendkerek tengelye fuggoleges. A felfuggesz-
tes lehetove teszi, hogy ket iranyban szabadon elforduljon (az auto,
mikozben a lendkerek tengelye nem valtozik). A felfuggesztes gondoskodik
arrol is, hogy a lendkerek jelentos perdulete meg balesetnel se adodjon
at az autora.

A hajtott kerekeket kulon motor hajtja, amelyek fekezeskor generatorkent
mukodnek. A termelt energiat ilyenkor a lendkerek gyorsitasara hasznaljak.
A lendkerek motor/generatora csucsban 150 kW teljesitmenyt kepes felvenni 
illetve leadni, ezzel kivalo gyorsulast adva az autonak.

				***

Folyamatos haladas kozben a hajtaslanc hatasfokat a turbogenerator es
hajtomotorok hatarozzak meg (Marky reszletesebb szamitasokat is csinalt,
ld. lentebb). Fekezeskor az energia eleg jo hatasfokkal megorzodik a
lendkerekben, es mivel indulaskor es gyorsulaskor ezt hasznalja az auto,
valamit javithat az atlagos hatasfokon (kulonosen varosi forgalomban).

Ami ront a leanyzo fekvesen:

1. A turbogenerator hatasfoka bantja a szemem, bar nem tudom mihez hason-
   litani. Annyit irnak, hogy pl. 24 kW folyamatos leadott teljesitmeny
   mellett 9.1 liter/ora a benzinfogyasztasa. Becslesem szerint ezt egy
   modernebb benzinmotoros auto lepipalja. Az osszehasonlitas a ho"ero:-
   muvekkel (valamelyik Rosen-nel keszult interjuban szerepel) pontatlan,
   mert az eromuvek hatasfoka lehet jobb, es kihagyta a finomitott benzin
   eloallitasanak energiafelhasznalasat.
   
2. Szamos bonyolult kiegeszito berendezes: vakuumszivattyu, a lendkerek
   (szabalyozott?) magneses csapagyazasa, a lendkerek motorgenerator
   alloreszenek folyadekhutese stb. rontjak az eredo megbizhatosagot.

3. A turbogenerator jelentos tomegu es fordulatszamu forgoreszenek perdu-
   letmegmaradasi igyekezete bukkanokban oldalra igyekszik kormanyozni az
   autot, kanyarodaskor pedig lenyomja vagy megemeli az orrat, kulonosen
   az utobbi eletveszelyes. Igaz, a turbogenerator fordulatszamat nem
   lattam az ismertetoben (meg a turbinat gyarto ceg raklapjan sem), de
   meg a Fortune cikkben szerepelt, hogy magas. A turbogenerator esetleges
   specialis felfuggeszteserol nem volt szo a Rosen Motors anyagaiban,
   de irtam neki emailt es megkerdeztem, hogy csinaljak.

Ha a lendkerekkel kapcsolatos maradek nehezsegeket megoldjak, akkor jo
eszkoz lehet olyan celra, ahol nagy teljesitmenyeket kepes elnyelni es
leadni. A folyamatos energiaellatasra szolgalo turbogenerator viszont
nem az igazi... A "tiszta muanyag" akkumulatorok nekem szimpatikusabbak,
meg azon az aron is, hogy az akkutoltes mindenkeppen lassubb, mint egy
tankolas a benzinkutnal.

Udv/Laci (Budapestrol)
+ - Lendkerek + le'k (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

Nemes Marcus irja:
> 
> Meszaros Laszlo irja:
>...
> : miatti serules vagy a lendkerek szetrepedese eseten a darabok a keru-
> : leti sebesseggel -- ami az adott esetben kb. 6 km/sec -- repulnek, ami
>                                                ~~~~~~~~
> Ez megint soknak tunik. Ennyivel mar foldkoruli palyara lehet valamit
> allitani. :-) Egyebkent ha a fenti ertekeket hasznalom (1500 1/s, 1 m),
> akkor nekem 750 m/s jon ki keruleti sebessegnek (ca. puskagolyo).

Nekem meg ~ 4712,39 m/s, kerem a teteket, kerem a teteket ;-)
Keruleti sebesseg = 2*r*PI*n (r es n "lehetoleg" ugyanabban 
a leptekben).

	@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
	En eleve csak saccograffal szamoltam,
	Marky pedig hamar felismerte a teve-
	deset, ld. lentebb (Meszaros Laszlo)
	@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

> A 6 km/s-hez 8 m atmeroju lendkerek kellene 1500 1/s-nel, ez azert mar
> buszba sem fer bele. :-) 

Szerintem ~ 1,273 m atmeroju lendkerek kellene, befer ;-)
A foldkoruli palyara allitashoz kene meg vagy negyven centi 
atmeronoveles.

----------------
ifj-b-jano irja
> 
> Egy dolgot nem ertek a lendkerekkel kapcsolatban. Ha valoban annyi
> gond van vele mint ahogy azt mar nehenyan megirtak, akkor minek kell
> feltetlen lendkerekre atvinni az erot. Pl:
Nem feltetlenul, csak keresik a legjobb hatasfoku 
megoldast. A lendkerek pedig egyszeru es szep :-)
>    1 : dinamoval elektromos aramot csinalnak belole, es indulaskor
>        ezzel inditjak a kocsit,
Hasznaljak, foleg elektromosan hajtott jarganyokban (troli). 
Egyebkent az elektormos energia tarolasa sem tul hatekony (ma me'g).
>    2 : Valami nagy rugot felhuznak vele aztan valahogy annak a
>        rugalmas energiajaval inditjak a kocsit.
Biztosan kiserleteztek ilyennel is, de 
szerintem nem tul egyszeru kivitelezni, a tarolhato energia igencsak 
korlatolt, meg a rugo az farad, akkor inkabb lendkerek :-) 
---------------
> Egy kicsit bonyolultabb:
> Adott egy to, jo vastagon befagyva. Horgaszas (nana !) celjabol leket
> vagunk, a jegtablat kiemeljuk a lekbol. Hol lesz a viz szintje a lekben ?
 
Minel tobb horgasz megy a jegre, annal magasabban :-) nem vicc!
Ha a horgaszok hazamennek, es nem a part kozeleben vagtak a leket, 
akkor meg az a helyzet mintha a jeg uszna a vizen, vagyis olyan 
aranyban merul, amilyen a jeg es a viz surusegenek aranya.

Udv. CserG
+ - lendkerekes auto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

: http:*9CnT/fortune/maga
: zine/1996/960930/ros.html

: http://www.rosenmotors.com/pressre2.htm
: http://www.rosenmotors.com/ptdiag.htm

: ( http://www.rosenmotors.com/techdesc.htm )

Engedtessek meg egy kis hangos gondolkodas az ugyrol.

Elolvastam oket, de nem teljesen vilagos, hogy minek akarjak ezt 
megcsinalni. A turbina termikus hatasfoka 30%, ezt mar az Otto-motorok
is elerik, a Diesel-motorok meg a 40%-on is tulteszik magukat (jo regi adat).
Nyilvan csak a tisztabb egestermekek miatt hasznaljak. (Ugyan nulla
karbantartasrol irnak, de ez egy modern motorra is fennall.)

Viszont itt is vilagosan latszanak a problemak: a lendkerek max. 60000
U/min-t fordul mintegy 40 cm atmerovel, es 1 kWh energiat tarol, tomege 10
kg. Ez keruleti sebessegben 1256.6 m/s-t jelent, ami ugyan kisse elmarad
Meszaros Laszlo altal szamolttol (es ami ellenvetesen dacara helyes
eredmeny, csak nekem nem sikerult 2pi-vel beszorozni...), es azt mondjak,
olyat akarnak, ami 6 hetig porogni fog. Ez szereny szamitasaim szerint

mu=2*E/(m*g*v_max*t) surlodasi egyutthatot jelent a felfuggesztesnel.

mu=2*1000 W *3600 s/(10 kg* 9.81 m/s^2 * 1256.6 m/s 6*7*3600 s)=0.0004

Ha jol ertem, magnesesen van felfuggesztve, azoknal mar letezik ilyen kis
egyutthato? (a szovegbol szamomra nem derul ki, hogy a lendkerek 6 hetig
porog, vagy ez csak jovobeli terv)

Az ossz-hatasfok akkor is katasztrofalisan nez ki barmelyik esetben. 

1. v=const. eseteben: turbina: 30%. Ezutan generator, ami ilyen meretben
mondjuk 85%, villanymotor dito. Osszesen 21.7%. Mennyi egy
sebvalto+differencialmu hatasfoka? Nem hiszem, hogy egy dizelmotor >40%-os
hatasfokat lehuznak 20 %-ra. 

2. Gyorsulasnal ez mar sokkal jobban nez ki: lendkerek 80%, 
generator-villanymotor paros ismet 72.25% -> 57.8 %

Fenti ertek ugye jol mutat, de a lendkereket idonkent fel is kell tolteni
energiaval, ekkor viszont az osszes hatasfokot figyelembe kell venni es
0.3*0.7225*0.8=17.3 %-ot kapunk feltoltesi hatasfokkent, tehat a teljes
hatasfok 0.173*0.578=10 % lesz... (valamivel magasabb lesz, mert a
fekezeskor is visszanyernek energiat, ez nincs benne a fentiekben)

Most ket eset van: 1. szokas szerint valamit nagyon elszamoltam
                   2. semmi ertelme nincs a fentiekkel foglalkozni

En az 1. eset mellett voksolok, de nem tudok rajonni, hol toltam el.
Otletek?

Udv,
marky a germanhonba szakadt neme[s|csek] - 

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS