1. |
22-es Csabdaja (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
2. |
kerdesek (mind) |
20 sor |
(cikkei) |
3. |
irodalomoktatas (mind) |
64 sor |
(cikkei) |
4. |
Szinhazi Talalkozo meg egyszer (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
5. |
Hollo (mind) |
8 sor |
(cikkei) |
6. |
Filmzene (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
7. |
elvagolag (mind) |
2 sor |
(cikkei) |
8. |
Re: Az irodalom oktatasa (mind) |
38 sor |
(cikkei) |
|
+ - | 22-es Csabdaja (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Haho,
valaki nagyon regen megkerdezte, hogy tenyleg leteznek e a 22-es
csapdajanak a konyvbol kiadott reszei. Mint a minap megtudtam,
leteznek, megpedig egy tortnet, ahhol sportolniuk kell, kosarazni,
bar ebben nem vagyok biztos, de az tuti, hogy meg a Playboy adta ki
valamikor evezredekkel ezelott. Tobbet sajnos nem sikerult
kideritenem, bocs.
Andras Barath
Ui.: Ha barki veletlenul tudja barmilyen elerhetoseget a Moricz
Zsigmond Gimnaziumnak Budapesten nagyon segitene.
|
+ - | kerdesek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Gyula:
>Meg kellett becsulnom a Fold
>kozeppontjaban a nyomast illetve meg kellett magyaraznom, hogy az uveg
>miert marad uveg abszolut nulla fokon. Egyik se kivan altalanos iskolainal
>nagyobb fizika tudast.
Ba..meg. En elvegeztem az altalanost (Mind a 8 osztalyt! Megszakitas nelkul),
de nem megy... (Az uveg is szetesik absz. 0 fokon, nem?)
Orulnek, ha (roviden) valaszolnal a 2 feladatra.
Remelem ennyi TUDOMANY senkit nem zavar a KULTURA hasabjain.
Udvozol: A jo Huffnagel Steve
> ---------------------------------------------------------
Get Your *Web-Based* Free Email at http://www.hotmail.com
> ---------------------------------------------------------
|
+ - | irodalomoktatas (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szerintem az irodalom (es altalaban az egesz kozepiskolai) oktatas
legfobb baja az a felveteli-centrikussag ami tobb itteni hozzaszolasbol is
latszik. Valoban, ha a kozepiskolai irodalom (matematika, fizika,
tortenelem stb.) oktatas celjanak az egyetemi felvetelire valo minel jobb
felkeszitest tekintjuk (es a jelen rendszerben nagyon sokan egyszeruen
nem engedhetik meg maguknak hogy ne igy tekintsek), akkor Rejtot,
Orkenyt, Graham Greenet es Vargas Llosat azert nem tanitjak mert nem
felveteli anyag. Az mas kerdes hogy tenyleg elengedhetetlen kovetelmeny-e
egy leendo jogasszal szemben az hogy kapasbol tudja elemezni mondjuk
Ballasinak egy torzsanyagban szereplo verset stb. Nagyjabol egyetertek
Gyulaval, a jelenlegi felveteli rendszer nem igazan azokat a
tulajdonsagokat meri a jelentkezokben amelyek az adott palyara alkalmassa
teszik.
Ha eltekintunk a felveteli kovetelmenyeknek valo megfeleles
kenyszeretol, akkor lehet arrol gondolkozni hogy hogy is lenne jo
tanitani az irodalmat, tortenelmet, matekot stb. Szerintem a muveszeti
targyak (irodalom, zene, kepzomuveszet) nem az kellene legyen a feladata
hogy a diak megismerjen n szamu verset es k szamu regenyt, hanem hogy
megszeressen verset, regenyt, novellat olvasni. Regen rossz ha Pistike a
gimiben ugyan szepen elolvassa es megtanulja a kotelezo verseket, es
utana tobbet nem vesz konyvet a kezebe. Ha megnezek egy szindarabot,
elolvasok egy novellat eszembe nem jut hogy utana elemezni kezdjem.
Viszont ha jo volt a darab/novella... akkor ennek kapcsan mindenfele
gondolataim tamadnak, amiket rendezek, osszeszedek. Verselemzes cimen ezt
a kepesseget kell megtanitani szerintem. Ennek pedig elengedhetetlen
feltetele az a szemlelet, hogy egy-egy mu mindenkinek mast mond, es
mindenkinek mas mu jelent sokat vagy epp semmit, es ez igy van jol.
Es ha negyedik vegere a diakok raszoktak az irodalom (zene, kepzomuveszet
...) elvezetere (vagy csak epp nem szoktak le rola) akkor az se baj ha
akarmilyen jelentos irokra, koltokre nem maradt ido kozben. Majd
elolvassak kesobb. Ekkor ugyanis nem kell attol felni hogy amit nem
vertunk be a kolkok hulye fejebe a negy ev alatt az nem is megy bele soha
tobbe.
A regenyekkel kapcsolatban, persze hogy nem lehet ot regenyt
elolvastatni ahhoz hogy utana dontse el az osztaly melyikrol akar
beszelgetni. De egy jo tanar elore tud annyit mondani az ot regenyrol
hogy az alapjan az osztaly eldontse, nagyjabol melyiktol varja hogy
tetszeni fog. Kedvenc (es eleg durva) peldam, amikor elso gimi vegen a
magyartanarno kozolte hogy nyarra egy Jokai regeny a kotelezo olvasmany.
Majd megkerdezte: Rovidet akartok olvasni vagy jot? Az osztaly (matek
osztaly voltunk), nagyjabol egyhanguan kozolte hogy rovidet. A tanarno
megvonta a vallat, kozolte hogy Jokai legrovidebb regenye tudomasa
szerint a Sarga rozsa, ezt kell nyaron elolvasni, es meg hozzatette :Ti
akartatok. A legtobben becsuletbol azert lenyomtuk a nyaron a Sarga
rozsat, de meg is tanultuk egy eletre hogy kar kinos kotelessegge
lefokozni azt ami elvezet is lehet. Megjegyzem, az erettsegin az egyik
srac eppen Rejtobol vizsgazott (kortars magyar irodalom tetelt huzott,
majd kozolte hogy a kortars magyar irodalmat nem ismeri, Rejtot viszont
igen. A tanarno valasza: nem baj fiam, ha Rejtorol viszont ertelmeseket
mondasz.)
Hasonlokeppen a matematika oktatasnak sem a kepleteket kell szerintem
beleverni az emberekbe, hanem vilagosan, kovetkezetesen gondolkozni
megtanitani. Az erettsegizett emberek viszonylag kis reszenek lesz
szuksege arra hogy egesz kesobbi elete soran akarcsak egyetlen egy
trigonometrikus egyenlotlenseget vagy geometriapeldat is megoldjon, annal
nagyobb szuksege lesz mindenkinek az esetleg eppen ilyen peldak
megoldasa soran elsajatitott tiszta, vilagos, szigoru gondolkodasmodra.
Azt hiszem sikerult eleg hosszura nyulni es elkalandozni az eredeti
tematol.
Udv mindenkinek
Pali
|
+ - | Szinhazi Talalkozo meg egyszer (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Magyar Kati es a tobbi szinhazrajongo!
A Talakozorol emolen, cimen lehet informalodni,
legalabbis ezt olvastam az Internettoban, en irtam is neki de egyenlore
nem keptam valaszt. Egyebkent mindenfele csodalatos programokat igernek,
az eloadasokon kivul is, ezekrol is olvashattok az Internetton.
http://www.idg.hu/internetto
udv. Hermann Zsuzsa
|
+ - | Hollo (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello mindenkinek (mindegy kinek)
HA mar kulturarol van szo, s mivel a mozi is e csoportba tartozik,
szeretnek minnel tobb adathoz jutni, ami a Hollo c. filmel, s Brandon
Lee-vel kapcsolatban letezik, ugyanis ez a film a kedvenc filmem.
Majd ha eljon az ideje, megkoszonom.
Koszi!
Kovacs Artur Eduard
|
+ - | Filmzene (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Udvozletem a kulturaltaknak!
Lenne egy nagy kerdesem,
a minap ujra megneztem a Die Hard "Az elet mindig draga" cimu filmet. A
torteneseket ismertem, igy a hangokra, zenere tudtam koncentralni.
Tetszett. Ezert kerdeznem, megjelent a zenei anyag cd-n?
A segitseget koszonve,
Fa Norbert
<
|
+ - | elvagolag (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
French Kiss (Francia csok)
The Funeral (A temetes)
|
+ - | Re: Az irodalom oktatasa (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Udv Mindenkinek!
En nem tudom, hogy elerheto-e itt az, amirol oly sokan szolnak, nevezetesen
hogy minel tobb mindennel megismertetni a gyerkocoket (es most altalaban a
muveszetekrol beszelek, nem csak az irodalomrol). Mai vilagunk tul komplikalt
ahhoz, hogyegy ilyen tag fogalomban, mint "muveszet", vagy eppen "irodalom"
*MINDENT* meg lehessen 10-15 eves gyerekeknek tanitani par ev alatt. Ez
nyilvanvalo keptelenseg.
En inkabb azokhoz csatlakoznek, akik azt ajanljak, hogy a pedagogus keltse fel
az erdeklodest legalabb. Hiszen mar az is orvendetes lenne a mai gyerekek nagy
reszenel, ha *egyaltalan* konyvet vennenek a kezukbe! Roppantul nem tudom
megerteni az olyan irodalomtanarokat (sajnos, nekem is ilyenek voltak), akik
racsapnak a gyerek kezere, ha pld. sci-fi konyvet mer a kezebe venni. Persze,
nem minden fenekig tejfel, es nem mindegy, hogy a gyerek Asimovot meg
Clarke-ot, avagy valami huszadrangu ponyvaregeny iro muveit olvassa, de eppen
itt segithetne a tanar iranyitani a gyereket, hogy a minosegre koncentraljon.
Tovabbmegyek. Most valami roppant felhaboritot fogok kerdezni: mire jo az
egyaltalan, ha az ember "kulturalt", ha ert a muveszetekhez? Mindjart
megmagyarazom. Jo pelda erre ez a franya Amerika, ahol nem kulonosebben
forszirozzak a gyerekekbe az irodalmat vagy az egyeb muveszeti agakat, kiveve
ha a gyerek eros erdeklodest mutat irantuk. Ebben az orszagban minden
celorientalt: a lenyeg az, hogy az iskolabol kikerulve a "vegtermek", azaz a
volt tanulo maga kepes legyen megallni a helyet, es jol dolgozzon, termeljen,
mittudomen.
Kijelentem, ezzel nem feltetlen ertek egyet, de ez a trend, masreszt meg talan
parazs vitakra is alkalmat ad a fenti kerdesem. :)
Egyebkent meglepo szamomra, hogy az itt felvetett problemak mennyire
aktualisak, es mennyire hasonlitanak ahhoz, ami itt Amerikaban is van: a
gyerekek tul sok tevet neznek, soha nem olvasnak, kulturaltsagi szint nulla, a
csaladnak kellene jobban befolyasolni a gyereket, stb.
| |
|_/\_|_/\_
/~~\ /~~\ http://homepage.interaccess.com/~lala
|
|