A szurkeallomany partjanak egykori miniszterelnok jeloltje ritkan szol, de
akkor aztan igen epuletes dolgokat mond:
>Kuncze nem tart indokoltnak uj nyomozohivatalt (NSZ)
>
>Kuncze elmondta: a rendorseg, a vamorseg es az adohatosag rendelkezik a
>gazdasagi jogsertesek feltarasahoz nelkulozhetetlen eszkozok
>tobbsegevel; vannak kepzett szakembereik, s van torvenyes felhatalmazasuk
>a fellepesre. Az uj hivatal valoszinuleg ezeket a szakembereket
>csabitana el, magasabb fizetest igerve szamukra. Kerdes, vetette fel a
>miniszter, erdeke-e az orszagnak az emlitett harom hatosag
>meggyengitese.
A kormany szamara vegzett egyik legutobbi felmeres szerint a
feketegazdasagban a GDP 30 %-val egyenerteku jovedelem kepzodik azaz kb.
11 md$ kb. 1600 mdFt. Mivel Mo.-n a GDP 60 %-at a koltsegvetes kolti el
(miutan azt adok formajaban beszedte) a feketegazdasag mukodesenek
kovetkezteben a koltsegvetes 960 mdFt beveteltol esik el, ami egyenerteku
5.6 db Bokros csomaggal. Vagy akar ugy is fogalmazhatunk, hogy az elso
gazdasagban dolgozok kb. 5.6 Bokros csomaggal tobb terhet viselnek, mint a
masodik gazdasag haszonelvezoi. (Ezt tekinthetjuk az ANTI-szocialis
piacgazdasag modelljenek).
De Kuncze szerint a redorsegnek, vamorsegnek, adohatosagnak stb. minden
eszkoze meg van arra, hogy visszaszoritsak feketegazdasagot. Valoban komoly
hiba lenne letrehozni a gazdasagi rendorseget, mert ugyebar akkor az
eszkozoket hasznalnak is az meg penzbe kerul, sot esetleg meg nepszrutlen
is lenne. Inkabb vesszen az a 960 mdFt (igy mulat egy magyar "szurke").
Meghat az elso gazdasagban dolgozok es adozok mar ugy is megszoktak, hogy
ok fizessek az a adokat, tb jarulekot es miegymast a masodik gazdasag
aldasait elvezo honfitarsaik helyett. Igy van ez jol. Ahogy Kuncze azt oly
elmesen megjegyezte egyszer (amikor meg miniszterelnok jelolt volt): Minek
idegesiteni a valasztokat.
Szabo Kalman
|
Mivel Petri "nemzet- es vallasgyalazo" verseirol a parlamentben peroralnak
tudos szonokok -- az ember csak almelkodik, mi mindenre jut ideje a magyar
parlamentnek -- az erdekesseg kedveert idemasolok nehany idezetet Petritol.
A szovegek megtalalhatok a Beszelgetesek Petri Gyorggyel c. kotetben,
Pesti Szalon, 1994. A kerdesek es valaszok tobb interjubol vannak
osszevagdalva, ezert a kerdezo hol tegezi, hol magazza Petrit.
-----
Fencsik Gabor
- Sok Istennek szolo, Istenrol szolo versed van. Milyen viszonyban vagytok?
Azt mondhatom, amit Max Weber: vallasilag unmuzikalis vagyok. Apro
gyerekkent tettem egy kiserletet. Tudtam, hogy az "Isten nevet szadra
hiaba ne vedd" a legfontosabb parancsolat, tehat Isten megsertese halalos
bun, en meg a Maria teren beultem egy bokorba, es azt mondtam, hogy az
Isten hulye. Es nem tortent semmi. Elegge cidriztem pedig, gondoltam,
hatha belem csap a menku.
- Te ministraltal is, ugye?
Hogyne, az jo mulatsag volt, ministranskent nagyon sokszor lattam
hivatalbol hullat, mert temetesekre jartam, azert 11 forintot fizettek,
akkoriban az igen jo penz volt, ket forintert lehetett venni egy csomag
Munkast. Ha a Farkasreten temettunk, akkor a Bufelejtoben bevasaroltunk,
leultunk egy sirra, es cigarettaztunk meg iszogattunk.
- Hany evesek voltatok?
Tizenketto.
- Milyen volt a szamizdat, es milyen most?
Szeretnek eloszlatni egy legendat. Egyaltalan nem volt egy szenvedes-
tortenet szamizdatkoltonek lenni es reszt vallalni az illegalis
demokratikus ellenzek munkajaban. Elofordultak jatekos szituaciok is...
Peldaul eszreveszi, hogy kovetik. Am lassan cseperegni kezd az eso, es
kisvartatva mintha dezsabol ontenek. Bemegy egy presszoba. Leul egy
asztalhoz, a szemelyi kovetonek ezalatt kinn kell allnia es figyelnie.
Rendel valamit, megissza. A spicli ezalatt azik. On ezt tudja. Lassan
elovesz egy Magyar Nemzetet. Komotosan kiolvassa. Osszehajtja a lapot.
Felemelkedik a szekerol. Odakinn fellelegzik a koveto. On visszaul a
szekre. Benyul kabatja belso zsebebe, es elovesz ... elovesz egy
Nepszabadsagot. Ujabb felora, ujabb rendeles. Es odakint az embernek
mar a gatyaja is atazott. Vagy maskor, amikor Rajkhoz mentem, es tudtam,
hogy a hazat korulvettek a rendorok, szandekosan egy hatalmas borondot
vittem magammal. Tudtam, hogy kiszurjak, es be is valt a szamitasom,
karon ragadtak. Ekkor kinyitottam a borondot. Teljesen ures volt.
- Hogyan lett ellenzeki? Mindig az volt?
Szo sincs rola. Bar magyar-szlovak-svab-zsido es szerb (nagybatyam
Tito partizanja volt, aztan Tito bortoneben ult) csaladbol szarmazom.
15 eves koromig gyakorlo katolikus voltam, rendszeresen ministraltam
a Szent Anna-templomban. Az 1956-os forradalmat 13 eves koromban eltem
meg. Ott voltam a Kossuth teren, amikor a tomeg koze lottek, es amikor
a ketsegbeesett tomeg magaval sodort, futott mindenki, amerre latott.
- Emlitette, hogy gyakorlo katolikus volt. Most ateista.
Igen. Mert en a vallasban a szilard etikai tartast kerestem. Es amikor
kivegeztek Nagy Imret, egyik baratommal elmentunk egy paphoz, es arrol
beszelgettunk, hogy ezt az igazsagtalansagot hogy engedhette Isten.
Nagyon felkeszult, nagyon okos, rendes embernek tartom azota is ezt az
egyhazi szemelyt, de a valasza annyira nem elegitett ki, hogy hitetlenne
valtam.... Bar nem vagyok hivo, nem szeretem az ateista szot.
A tudomanyos ateizmust mindig nevetsegesnek tartottam. Ateistanak lenni
nem szellemi teljesitmeny. Szellemi teljesitmeny volt a felvilagosodas
idejen felszabadulni a vallas nyomasa alol. Ugyanugy, mint felszabadulni
a marxista ideologia nyomasa alol. Valamit nagyon problematikusnak
tartok ebben a neokereszteny kurzusban. Nevezetesen azt, hogy a
keresztenyseg olyan moralis ertekeket tett kozkinccse, amelyek nem kot-
hetok egy vallashoz. Ahogy a szocialis erzekenyseget, az elnyomottakkal
valo szolidaritast teljesen jogtalanul sajatitottak ki a kommunista
partok, ahhoz, hogy valaki tilalmasnak talalja az emberolest, erteknek
a hazassagi huseget, tiszteli masok tulajdonat, nem kell keresztenynek
lennie.
|