Kedves Tamas!
>> felismeri-e az ember ennek transzcendens
>> eredetet, vagy mindenaron immanens magyarazatokon erolkodik, ill.
>> csak csodalkozik, mondvan, hogy nem tudja megmagyarazni.
Mi kulonbozteti meg a "nem tudom megmagyarazni, de nem transzcendens
eredetu"-t a "nem tudom megmagyarazni, de transzcendens eredetu"-tol ?
Mert ha semmi, akkor a "transzcendens eredet" egy nem letezo
tulajdonsag, mivel nem kulonboztet meg dolgokat egymastol.
z2
|
Kedves Laci,
> En ugy gondolom, hogy, mivel nincs konszenzus a Transzcendenciat
> illetoen,
> ezert nem is tudnank egybol mindenki szamara elfogadhatoan definialni.
Ahhoz azonban, hogy tobbe-kevesbe ugyanarrol a dologrol beszeljenek a
resztvevok, szukseges a fogalom tartalmanak valamilyen szintu
egyeztetese. Persze nem egybol, inkabb egy folyamat eredmenyekent.
Nekem tokeletesen megfelel a fogalom tartalmanak/jelentesenek
egyeztetesere a felosztas-osszegyujtes modszere (Platon?). Kiindulunk
egy olyan definiciobol, ami elegge altalanos ahhoz, hogy magaba foglalja
a "transzcendens" dolgokat, majd a definicio altal jelolt dolgok koret a
felmerulo kovetkezmenyektol fuggoen megkulonbozteto tulajdonsagok,
jellemzok segitsegevel szukitjuk vagy bovitjuk.
Kiindulo definicionk van; kovetkezmenyek kimutatasara alkalmas
"ellenzek" is van; olyan egyuttmukodo partner, aki elegge alaposan
ismeri a "transzcendens" fogalmanak tartalmat, es aki a felmerulo
kovetkezmenyek alapjan a definicio szukitesere/bovitesere is kepes eddig
meg nincs.
> Az idezett levelben csak megmondtam, hogy en most hogy ertelmezem a
> transzcendenciat, termeszetesen az lenne a jo, ha ezt finomitani
> tudnank.
De ki lessz az, aki magara vallaja a finomitas feladatat ?
> Jelenlegi 'ismereteink' szerint, tehat szerintem ugy, ahogy a hivok
> elkepzelik a transzcendenciat.
Jo; tehat varjuk el a tudomanyos ismeretekkel, elmeletekkel valo
osszeferhetoseget.
> Nagyjabol, mivel konszenzus ott sincs, gondolom.
Ezert kellene egy szemely a fogalom tartalmanak kifejtesehez;
remelhetoleg az illeto sajat magaval konszenzusban lesz :-)))
> kb oda, ahova Platon ideai, vagy a matematika tetelei. Tehat, ezek
> nem letezoek.
Ha a "gondolatok vilaga" nem letezik, mert nem anyagi; akkor miert
kellene, hogy a "transzcendens" letezzen, ha az szinten nem anyagi ?
Mi a "gondolatok vilaga" es a "transzcendens" viszonya ?
1: A "gondolatok vilaga" bovebb, magaba foglalja a "transzcendens"-t?
2: A "transzcendens" bovebb, magaba foglalja a "gondolatok vilaga"-t?
3: A "gondolatok vilaga"-nak es a "transzcendens"-nek van kozos resze?
4: A "gondolatok vilaga"-nak es a "transzcendens"-nek nincs kozos resze?
> En azt szeretnem, ha ez objektiv-valosagos lenne, ezert igy probalom
> megkozeliteni. Termeszetesen meglehet, hogy teljesen mas torvenyek
> vonatkoznak ra, mint a 'hetkoznapi' objektiv valosagra.
Objektiv az, amirol barki (meg egy marslako is) meggyozodhet ?
z2
|
Kedves Tamas!
> Ezert mondom azt, hogy
(a "transzcendens" letezese)
> tudomanyos ertelemben nem igazolhato/cafolhato
A "nem igazolhato/cafolhato"-sagnak feltetelei vannak, ezen feltetelek
teljesuleset kellene velunk belattatnod a "transzcendens"-re
vonatkozolag, hogy az allitasodat elhihessuk.
A fenti allitasod ugyanis igazolhato lenne a reszedrol a "transzcendens"
egy olyan definiciojanak a megadasaval, ami alapjan a "nem
igazolhato/cafolhato"-sag belathato. Mivel elvileg te ismered a
"transzcendens"-t, ezert ennek a definicionak az elkeszitese rad var.
> ... ami igazolhato, az valojaban immanens, ...
Sajnos ez nem igaz; a matematika tetelei igazolhatok, megsem
"immanens"-ek, vagyis nem anyagiak.
> mig en elfogadom a transzcendens teljes massagat, mert egyeb
> tapasztalataim (koznapi, tudomanyos es hitbeli egyarant) ezt
> implikaljak szamomra.
Szubjektiv, masokkal nem megoszthato tapasztalatok szubjektiv, masok
szamara nem letezo "transzcendens"-t implikalnak.
Objektiv, masokkal megoszthato tapasztalatok objektiv, masok szamara is
letezo "transzcendens"-t implikalnak.
z2
|