Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 779
Copyright (C) HIX
2001-08-13
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Tamas tetelei (mind)  13 sor     (cikkei)
2 Re: Transzcendencia (L-04) (mind)  61 sor     (cikkei)
3 Re: Transzcendencia (L-03) (mind)  32 sor     (cikkei)

+ - Re: Tamas tetelei (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Tamas!

  >> felismeri-e az ember ennek transzcendens
  >> eredetet, vagy mindenaron immanens magyarazatokon erolkodik, ill.
  >> csak csodalkozik, mondvan, hogy nem tudja megmagyarazni.

Mi kulonbozteti meg a "nem tudom megmagyarazni, de nem transzcendens
eredetu"-t a "nem tudom megmagyarazni, de transzcendens eredetu"-tol ?

Mert ha semmi, akkor a "transzcendens eredet" egy nem letezo
tulajdonsag, mivel nem kulonboztet meg dolgokat egymastol.

z2
+ - Re: Transzcendencia (L-04) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Laci,

 > En ugy gondolom, hogy, mivel nincs konszenzus a Transzcendenciat
 > illetoen,
 > ezert nem is tudnank egybol mindenki szamara elfogadhatoan definialni.

Ahhoz azonban, hogy tobbe-kevesbe ugyanarrol a dologrol beszeljenek a
resztvevok, szukseges a fogalom tartalmanak valamilyen szintu
egyeztetese. Persze nem egybol, inkabb egy folyamat eredmenyekent.

Nekem tokeletesen megfelel a fogalom tartalmanak/jelentesenek
egyeztetesere a felosztas-osszegyujtes modszere (Platon?). Kiindulunk
egy olyan definiciobol, ami elegge altalanos ahhoz, hogy magaba foglalja
a "transzcendens" dolgokat, majd a definicio altal jelolt dolgok koret a
felmerulo kovetkezmenyektol fuggoen megkulonbozteto tulajdonsagok,
jellemzok segitsegevel szukitjuk vagy bovitjuk.

Kiindulo definicionk van; kovetkezmenyek kimutatasara alkalmas
"ellenzek" is van; olyan egyuttmukodo partner, aki elegge alaposan
ismeri a "transzcendens" fogalmanak tartalmat, es aki a felmerulo
kovetkezmenyek alapjan a definicio szukitesere/bovitesere is kepes eddig
meg nincs.

 > Az idezett levelben csak megmondtam, hogy en most hogy ertelmezem a
 > transzcendenciat, termeszetesen az lenne a jo, ha ezt finomitani
 > tudnank.

De ki lessz az, aki magara vallaja a finomitas feladatat ?

 > Jelenlegi 'ismereteink' szerint, tehat szerintem ugy, ahogy a hivok
 > elkepzelik a transzcendenciat.

Jo; tehat varjuk el a tudomanyos ismeretekkel, elmeletekkel valo
osszeferhetoseget.

 > Nagyjabol, mivel konszenzus ott sincs, gondolom.

Ezert kellene egy szemely a fogalom tartalmanak kifejtesehez;
remelhetoleg az illeto sajat magaval konszenzusban lesz :-)))

 > kb oda, ahova Platon ideai, vagy a matematika tetelei. Tehat, ezek
 > nem letezoek.

Ha a "gondolatok vilaga" nem letezik, mert nem anyagi; akkor miert
kellene, hogy a "transzcendens" letezzen, ha az szinten nem anyagi ?

Mi a "gondolatok vilaga" es a "transzcendens" viszonya ?

1: A "gondolatok vilaga" bovebb, magaba foglalja a "transzcendens"-t?
2: A "transzcendens" bovebb, magaba foglalja a "gondolatok vilaga"-t?
3: A "gondolatok vilaga"-nak es a "transzcendens"-nek van kozos resze?
4: A "gondolatok vilaga"-nak es a "transzcendens"-nek nincs kozos resze?

  > En azt szeretnem, ha ez objektiv-valosagos lenne, ezert igy probalom
  > megkozeliteni. Termeszetesen meglehet, hogy teljesen mas torvenyek
  > vonatkoznak ra, mint a 'hetkoznapi' objektiv valosagra.

Objektiv az, amirol barki (meg egy marslako is) meggyozodhet ?


z2
+ - Re: Transzcendencia (L-03) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Tamas!

 > Ezert mondom azt, hogy
(a "transzcendens" letezese)
 > tudomanyos ertelemben nem igazolhato/cafolhato

A "nem igazolhato/cafolhato"-sagnak feltetelei vannak, ezen feltetelek
teljesuleset kellene velunk belattatnod a "transzcendens"-re
vonatkozolag, hogy az allitasodat elhihessuk.

A fenti allitasod ugyanis igazolhato lenne a reszedrol a "transzcendens"
egy olyan definiciojanak a megadasaval, ami alapjan a "nem
igazolhato/cafolhato"-sag belathato. Mivel elvileg te ismered a
"transzcendens"-t, ezert ennek a definicionak az elkeszitese rad var.

 > ... ami igazolhato, az valojaban immanens, ...

Sajnos ez nem igaz; a matematika tetelei igazolhatok, megsem
"immanens"-ek, vagyis nem anyagiak.

 > mig en elfogadom a transzcendens teljes massagat, mert egyeb
 > tapasztalataim (koznapi, tudomanyos es hitbeli egyarant) ezt
 > implikaljak szamomra.

Szubjektiv, masokkal nem megoszthato tapasztalatok szubjektiv, masok
szamara nem letezo "transzcendens"-t implikalnak.

Objektiv, masokkal megoszthato tapasztalatok objektiv, masok szamara is
letezo "transzcendens"-t implikalnak.


z2

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS