Számhordozás - néhány apróság, amit nem lehet megtudni a szolgáltatók honlapjáról

Kipróbáltuk a 1748-as információs vonalat és a *126*szám# kódokat. Előrebocsátom, hogy előre sejtettem apróbb eltéréseket az információs vonalak szolgáltatónkénti megvalósításában, de mire a teszt végére jutottam, már fogtam a fejemet kínomban.

Pannon GSM

1748: "Üdvözöljük a Pannon GSM hordozott telefonszámok díjmentes lekérdező vonalán. Tájékoztatjuk, hogy az adatbázis frissítése 24 óránként történik." - ez a szöveg 10 másodpercig megy, és ha közben megnyomjuk valamelyik számbillentyűt, akkor a "Ön rossz számot adott meg. Kérjük próbálja újra." büntető bemondás után elkezdi a legelejéről. Nem éppen ügyfélbarát megoldás!

"Kérjük, adja meg a számot a 06-os előválasztóval, majd nyomja meg a * gombot." - rendben, megadjuk: 06201234567*

"Az ön által megadott szám: 06201234567. Amennyiben a szám helyes, nyomja meg az 1-es gombot." - ha nem nyomom meg, újrakezdi sokszor, talán a végtelenségig. A számbemondás számjegyenként történik, nem tagolja, tehát "nulla, hat, kettő, nulla, ...", ilyen formátumban az ember a saját számát sem ismeri meg, tehát nincs valami nagy jelentősége annak, hogy ezt visszamondja, ellenben igen bosszantó időhúzás, szerencsére az 1-es gombot a bemondás elején is elfogadja már. Megnyomjuk.

"A megadott szám a hordozott telefonszámok adatbázisában nem szerepel. Bővebb infomációért kérjük, hívja az előhívónak megfelelő szolgáltató tudakozóját." - a válasz bizonytalanságot kelt bennem, mert most nem tudhatom biztosan, hogy a szám valóban az előhívó szerinti szolgáltatónál maradt-e. A bizonytalanságomat növeli, hogy 06 nélkül megadott számokra, illetve teljesen blőd telefonszámokra (pl. 123456) is ugyanezt mondja!

Mindezek után a hívásnak vége szakad, új szám lekérdezéséhez újra kel hívnom, megvárnom a 10 másodperces felvezető szöveget, stb.

*126*szám# USSD-kód

Kipróbáljuk a *126*06201234567# kódot. A válasz: "Hibás formátum." Eközben SMS is érkezik, amelynek feladója a 172, így praktikumosok azt gondolhatják, hogy az egyenlegükről kapnak értesítést, ez is zavaró. Az SMS szövege: "A helyes formátum: *126*KörzetszámTelefonszám"#". Ebben a formátumban valóban működik is, a válasz jelenleg minden számra "A megadott szám nem elhordozott."

Westel

A 1748 itt is hangbemondással kezdődik: "Üdvözöljük! Ön a Westel hordozott számok információs vonalát hívta." - eközben gombnyomásra nem reagál, nem lehet átlépni. MIndenesetre rövidebb, mint a Pannoné és nem kezdi elölről, ha megpróbálom átugrani.

"Kérjük, készüléke billentyűi segítségével adja meg a körzetszámot és a keresett hívószámot, majd nyomja meg a # gombot." - hopp, itt nem kéri a 06-ot, sőt, ha 06-al adom meg, "Az ön által megadott számformátum hibás." üzenettel válaszol. Szintén különbség, hogy itt a # gombbal kell zárni a számot, míg a Pannonál ez a * volt. Megadom a kért formátumban, erre így válaszol:

"A hívószám a Pannon GSM hálózatához tartozik. Felhívásának díjáról az ügyfélszolgálatunkon és a honlapunkon elérhető díjszabásból tájékozódhat." - itt a szolgáltató neve a szám hovatartozásának megfelelően más és más.

Miután válaszolt, előzékenyen folytatja: "Amennyiben újabb telefonszám iránt kíván érdeklődni, kérjük billentyűzze be a körzetszámot és a keresett hívószámot, majd nyomja meg a # gombot.". A harmadik lekérés után nem enged többet, ezt mondja: "Hívása díjmentes volt. Viszonthallásra.".

A Westel hálózatában a *126*szám# kód példásan működik: elfogadja az összes olyan számformátumot, ahogyan egy számot fel tudunk hívni: körzetszám nélküli 7 számjegy, körzetszámmal együtt 9 számjegy, 06-al együtt 11 számjegy, +36 és utána a körzetszám és telefonszám. Minden esetben a bebillentyűzött számmal (eredeti formátumában) kezdi a válaszát, majd megadja a szolgáltató nevét: "201234567 szolgáltatója a Pannon GSM." A *126*123456# kódra adott válasz: "A megadott számot nem tartjuk nyilván!", a *126*1234567# kódra pedig hosszas várakozás után ezt mondja: "Hiba a hívásfelépítésben (201)!"

Vodafone

1748: A következő bemondással indít: "Üdvözöljük! Ön a Vodafone számhordozási-tudakozó szolgáltatás számát hívta! Hívása belföldről ingyenes." Kicsit furcsán magyartalan a "számhordozási-tudakozó szolgáltatás számát hívta". Meg is izzasztott, mire eldöntöttem, kell-e kötőjel, és ha igen, hova. Még így se biztos tetszene egy magyar-tanárnak. :) Átugorható, ha egyből billentyűzzük a számot az egyetlen helyes formátumban.

Ezt egyből folytatja a felszólítással: "Készüléke nyomógombjai segítségével kérjük adja meg a telefonszámot a 20-as, 30-as vagy 70-es hálózatkijelelölő számmal együtt, melyről szeretné megtudni, hogy melyik hálózaton végződik az arra irányuló hívás." Korrekt. Nem is fogad el más formátumot, kizárólag a 201234567 típusút. Ha mégis mást adunk meg, ránk szól: "Az Ön által megadott szám formátuma helytelen." majd kezdi előlről a "készüléke nyomógombjai..." szöveget. 3x ronthatsz, utána viszont a következő, cseppet sem rövid, ámde informálatlan emberek számára nagyon is hasznos bemondás jön: "Kérjük próbálkozzon később, vagy küldjön sms-t díjmentesen a 1748-as számra. Az sms szövegébe írja bele azt a mobilszámot, melyről szeretné megtudni, hogy melyik hálózaton végződik az arra irányuló hívás. A mobilszámot 9 számjeggyel, a 20, 30, 70-es hálózatkijelölő számmal együtt, a 06-os vagy 36-os előtét nélkül írja be. Kérjük a mobilszámot egybe írva, elválasztó jelek nélkül edja meg. Rövid időn belül válasz sms-ben értesítjük. Viszonthallásra."

Ha helyesen adtuk meg a számot, elmondja, hogy "A 2 0 1 2 3 4 5 6 7 telefonszámra irányuló hívás a Pannon GSM hálózatában végződik." Sajnos itt is egyenként mondja a számokat, vagyis "kettő, nulla, egy, kettő...." Ez baromi hosszú szerintem Ezután jön egy csomó rizsa, hogy hol lehet megtudni az aktuális tarifákat, kb. 3 sorban elférne...

sms 1748-ra: Helyes formátumra a válasz: "A 201234567 számra irányuló hívás a Pannon GSM hálózatán végződik. A hálózaton kívüli hívásdíjakról a www.vodafone.hu honlapon tájékozódhat."

Helytelen formátumra a válasz.... Hát nem sikerült helytelen formátumot megadnom. :) Illetve csak akkor találja hibásnak, ha nem talál valahol az smsben 201234567 típusú számot. Ugyanis az ilyet is megértette: 88201234567. Vicces. Ha elgépelsz a számon kívül valamit, már felismeri. Szóval a hibásra a válasz: "Hibás számformátum, kérjük, próbálja újra. A telefonszámot 9 jeggyel a 20,30,70-es kijelölővel együtt, elválasztó jelek használata nélkül adja meg!"

A pannonnál, t-mobile-nál működő *126* kezdetű kód nem megy. Fals számokra (mint a 201234567) is azt mondja az sms, hogy a pannonnál végződik (vagy t-mobile-nál, vagy vodafone-nál). Tulajdonképpen bizonytalanságot semmi sem ébreszt, működik szépen, sokkal kényelmesebb az sms-es megoldás, nem kell kivárni a 9 számjegyet egyenként. Bár mivel ugorható a bejelentkező szöveg, így sem lehet hosszabb szerintem, mint a többié. Az sms-re a válasz 10 mp-n belül mindig megjött, szóval tuti... Azért az kár, hogy kód nincs, az lehetne még gyorsabb... :-)

Matáv hálózatán a 1748-as szám valami más szolgáltatást takar, mert ezt mondja: "Üdvözlöm. Itt a VRS 700 beszél. Kérem, adja meg az azonosítóját." Furcsa, hogy nem gondoltak azokra, akiknek nincs saját mobiljuk, mégis hívnak mobilszámokat vezetékesről, ahol bizony eltérnek a percdíjak a hívott mobilhálózattól függően, még ha nem is túl nagy mértékben.

A fentiek alapján elmondható, hogy a szolgáltatók jelentős mennyiségű párhuzamos munkát végeztek, talán ezért is került olyan sokba a számhordozhatóság bevezetése (amint egyes szolgáltatók panaszkodtak is - majd hozzátették, hogy mindezt az előfizetők zsebéből fizették, ugye). Érdekes látni, hogy ugyanazt az egyszerű információs szolgáltatást két szolgáltató mennyire különbözően oldotta meg, itt az eltérések senkinek sincsenek hasznára, ellenben jól megzavarhatják az előfizetőket. Különösen bosszantó, hogy adott szolgáltatón belül is más és más formátumban várják a telefonszámot a 1748-on, mint a *126* USSD-felületen. Kár, hogy bejött az előérzetem ezekre vonatkozóan.

Sajnálatos továbbá, hogy egyik szolgáltató sem volt hajnalndó bevezetni valami rövid halk sípszót a hívások kezdetén arra figyelmeztetve, hogy a hívott szám nem a körzetszám szerinti szolgáltatóhoz tartozik. Megértem, hogy az ügyfelek egy részét ez zavarhatta volna, de ilyen szolgáltatást még kérni sem lehet. Erre az előfizetői igényre látszat-megoldás olyan tartifacsomag ajánlása, amely minden belföldi szolgáltató irányába ugyanolyan díjat szab, hogyha a havidíj irreálisan magas és egy forint sem beszélhető le belőle (lásd Pannon Horizont Perfekt). Azt sem várhatják el az előfizetőktől, hogy minden (hosszabb) beszélgetés előtt ellenőrzik a hívott szám hovatartozását. Még szerencse, hogy csak éjszaka változhat meg a szolgáltató, így aki reggel Pannonos volt, az estig az is marad, illetve muitán váltott, akkor egy hónapig ugyanott kell maradnia.

A Vodafone hálózatának részletes tesztelését ezúton köszönöm Kálmán Péternek.

Kolesár András
kolesar@mobil.hix.hu
(2004.05.01)


[ 0660 | Westel | Pannon GSM | Vodafone ]
[ Nagy Tarifatáblázat | Tarifaelemző XLS ]


[ Friss | Fórum | Apróhirdetés | FAQ | Email | Szolgáltatások | Szolgáltatók, Tarifatáblázat, Igények | Készülékek | Akciók ]

TOP100