Garmin NavTalk GSM

[ NOKIA 650, NOKIA 2010, 2110i, 3110, 3210, 3310, 5110, 6110, 6210, 7110, 8110, 9110 ]
[ ERICSSON GH198, GA628, GH688, GF768, A1018s, T10, T28, R320s ]
[ SIEMENS S10, C25, C35i, S25 ] [ ALCATEL One Touch View , Club/Easy/Max ]
[ Panasonic G450, GD50 ] [ Motorola CD930 | v2288 | Timeport ] [ MAXON MX-3000 ]


A készülék egy GSM mobiltelefon és egy GPS vevő összeházasítása. Ez nem az első ilyen kezdeményezés, a Benefon Esc nagyjából ugyanezt célozta meg, csak a másik oldalról: a Benefon mobiltelen-gyártó, a Garmin pedig GPS-gyártó cég, nyilván mindketten elsősorban a saját területükön mozognak otthonosan. Ez látható a termékeken is, a Benefon Esc esetén egy mobiltelefont egészítettek ki GPS-funkciókkal, míg a Garmin NavTalk letagadhatatlanul "Garminos", menüje és logikája a Garmin GPS-eit idézi.

Első kézbevétel

Amikor először a kezembe adták, picit nagynak tűnt, pedig nem vagyok hozzászokva napjaink pici telefonjaihoz (Nokia 6210, 6150 készülékeket használok és 2110-esen nevelkedtem). Anenna nélkül nem magasabb lényegesen a 6210-nél, viszont vastagabb és ettől nehezebb is. Sebaj, legalább tudjuk, hogy hol van ;-)

Menürendszer, kezelés

A menük világa nem illeszkedik egyik mobiltelefon-gyártóhoz sem, szoros sokonság a Garmin GPS-eivel mutatható ki. Ezek közül is inkább a nagyobbakkal, hiszen a Garmin NavTalk-ba épített GPS leginkább a GPS V készüléknek felel meg. A főmenü lapozós működésű, négy lapra csoportosították az elemeit: Telefon / GPS / PDA / Beállítások. Jó látni, hogy magyar nyelvű a kezelőfelület, ez nincs meg minden Garmin GPS-ben.

Szokatlan, hogy nem üres az "alapképernyő", hanem épp ellenkezőleg: mintegy képernyőkímélőként kapcsol be beállítható időzítéssel. Nagyon ízléses és ötletes, ugyanis ez egy analóg óra, amelynek a számlapja egy földgömb (a kijelző négy szürkeárnyalatot tud megjeleníteni). Fent a szolgáltató neve, alul digitális óra és naptár látható. Itt emelném ki a telefon leginkább bosszantó hibáját: ez a "képernyőkímélő" eltakarja a nem fogadott hívások kijelzését! Ha csak a telefonra pillantunk, nem láthatjuk, hogy maradtunk-e le hívásról vagy sem. Amint megnyomunk egy gombot, visszajön a főmenü, rajta a jelzéssel. A beérkezett üzeneteket kis boríték jelzi, amely a fölgömb felett is megjelenik szerencsére. Külön kuriózum, hogy a kijelzőn és az alatta levő nyomógombokon kívül a felső bekapcsológomb ki van világítva!

Tárcsázni egyszerűen a számok megnyomásával lehet, ilyenkor akárhol is vagyunk (kivéve szövegbeviteli mezőket), a számbeviteli képernyő jelenik meg. Ennek egy zavaró mellékhatása lehet: bizonyos listákban (pl. GPS-pontok neveinek listájában, ha már túlléptünk a kereső szövegmezőn) könnyen azt gondolhatjuk, hogy a számbillentyűkkel megadott kezdőbetűre ugorhatunk. Ha nincs szerencsénk, akkor bizony azt gondolja a készülék, hogy telefonálni szeretnénk és kilép a listából. A listáknál járva még egy apróság: jó lenne, ha Garmin-módra PageUp/PageDown funkcióval bírna a két hangerőgomb a készülék bal oldalán, mint a Garmin eTrex GPS-ekben. A NavTalk-ban ugyanis a legtöbb helyen a hangerőt állítja még akkor is, ha éppen nem telefonálunk.

A billentyűzet sajnos lassan reagál és mivel nincs puffere (vagy rossz), ezért a gyors egymásutánban megnyomott gombok közül egyik-másik kimarad. Ez a hiba már az Ericsson 688-asra is jellemző volt (1996-ban), ezért furcsa, hogy még napjainkban is elkövetik. A hiba főleg számok és betűk beírásakor kellemetlen, a kurzorgombokra kevésbé jellemző. Még bosszantóbb, hogy szövegíráskor nem működik a Nokiákon remekül bevált módszer a számok írására. Ha ugyanis hosszan megnyomom valamelyik számjegyet, azt gyorshívásnak veszi és elkezd tárcsázni. A különleges jelek beszúrására sincs felugró táblázat, csak az 1-es és * gombbal lehet sorban végiglapozni a jeleket.

Beérkező fax- vagy adathívások kicsörögnek, de nem írja ki, hogy ez nem beszédhívás, csak onnan derül ki, hogy a zöld gombbal nem lehet "felvenni". Ez elsőre eléggé zavaró volt, nem is tudtam mire vélni, csak a szám visszahívásából derült ki, hogy fax volt. Sajnos nincs felkészítve a láncolt SMS-ekre, de legalább megjeleníti a szöveget, ilyenkor az első 5 karakter mindenféle írásjeleket tartalmaz.

Nincs HSCSD és GPRS adatátvitel, csak sima adathívás (az viszont 14.400 bps sebességű, ez a Westel hálózatában csak tömörítetlen 9.600 bps lehet). Az aktuális koordináták elküldése pedig leginkább GPRS adatátvitellel lenne gazdaságos valós idejű követéshez. SMS alapon drága, és speciális felkészülést igényel az adatok központi fogadása.

A mellékelt szinkronizációs szoftver csak a PDA-részre (naptár, teendők, jegyzetek) és a telefonkönyvre koncentrál, nem biztosít lehetőséget az SMS-ek és a híváslisták lementésére, valamint a beállítások PC-n történő változtatására. Érdekes bug, hogy a híváslisták törlése után a lista kint marad a képernyőn, csak lapozás és visszalapozás után lesz üres. A hívásidőket összesítve mutatja, csaka a legutóbbi és összes hívás időtartama látszik, nincs szétbontva kimenő és bejövő részre. Igzalmas funkció viszont, hogy van egy külön nullázható hívásidőtartam-mérő, aminek nullázásakor megjegyzi a dátumot, így később megtudhatjuk, hogy mikori dátumtól értendő a hívásidők összege.

GPS

Bekapcsoláskor csak a telefon aktivizálódik, a GPS nem. Ez nyilván az akkumulátor kimélését szolgálja, mindenesetre kár, hogy nem lehet beállítani úgy, hogy mindjárt a GPS is bekapcsoljon. Sőt: bekapcsolás után az első GPS-aktiváláskor külön figyelmeztető képernyő jelenik meg, amely azt igyekszik hangsúlyozni, hogy vezetés közben nem szabad túlzottan a GPS-re figyelni. Ezt az üzenetet nem lehet a jobb oldali CLR vagy a piros gombbal eltüntetni, hiába van jobb oldalon a "Belép" felirat. A négyirányú kurzorgomb "ötödik" irányában, azaz befelé kell megnyomni. Ugyanez a gomb hosszan nyomva hozza elő a gyorsmenüt, amelyben a GPS be- és kikapcsolásának leggyorsabb módja található. Ebben a listában van a billentyűzár, a profilváltás, szinkronizálás és az útpont-megjelölés is.

A GPS bekapcsolásától számítva hivatalosan és átlagosan 15-45 másodpercen belül kapunk pozíciót akkor, ha jól rálátunk a műholdakra. Aki nem járatos GPS-es navigálásban, az meglepődve veszi tudomásul, hogy mennyi minden meg tudja zavarni a GPS-jelek vételét: közeli magas épület, lombos fák, vagy éppen valami elekromágneses zavar. Emiatt nem szabad csodálkozni, ha a az utcára kilépve sokáig nem tér magához a GPS, a 15 másodperc akkor jön össze, ha a GPS nemrég még be volt kapcsolva és tiszta a rálátás az égre.

A készülék GPS-antennája elég érzékeny, legalábbis Garmin eTrex Vista-val összehasonlítva. Gyakorlatilag elég neki, ha kitesszük az autó szélvédője alá, persze csak akkor, ha nincs hővédő/sötétített üvegünk. (Tesztautó: Opel Astra Classic F, 1999.) Ha mégsem elég jó a vétel, vagy sűrű városi utcában haladunk, jól jöhet külső GPS-antenna. Itt megintcsak meglódulnak a költségek: külső antenna bruttó 8.900 forint, de ehhez még kell a külső antenna illesztő kit is, 14.900 forintért. Alternatív megoldás lehet az RA-45 újrasugárzó GPS-antenna 19.900 forintért, ehhez ugyanis nem kell antenna-csatlakozó, viszont 12V-os szivargyújtó-csatlakozást igényel.

Nagyon hiányzik a GPS-funkciók közül a navigációs képernyő, amely a kijelölt útpont irányát és távolságát jelezné. Nehezen érthető, hogy ha egyszerű, olcsó kézi GPS-ekbe beépítik, akkor ebből a készülékből miért hagyták ki. Geocachingre emiatt csak korlátozottan használható, a térképet maximumra nagyítva sikerült vele ládákat megtalálni, de sokkal körülményesebben, mint bármelyik eTrex-el. Külön nehezítés, hogy a térkép legkisebb léptéke 30 m, pedig a térképes eTrexeken 5 m-ig nehet nagyítani. Még egy hiány az eTrex-sorozathoz képest: nem lehet pontos EOV koordináta-kijelzést beállítani, csak közelítőt, a User UTM Grid használatával, speciális együtthatók ismeretében. Szintén hiányzik a WAAS/EGNOS korrekciók vételi lehetősége, amely ugyan Európában még csak tesztüzemben működik, viszont érezhetően növelné a GPS pontosságát és megbízhatóságát.

A GPS a memóriájában rögzíti a megtett utat (track), amely PC-re áttölthető és elmenthető. Ez egy olyan koordináta-sorozat, amely magasságot és időt is tartalmaz, amelyből az utazás sebessége is látható. Itt fel kell hívom a figyelmet a készülék sajátos működésére, ugyanis a tárolt útonalat a térképi úthoz igazítja, ami a térképen esetleg hibásan rajzolt, vagy elavult útvonalak esetén zavaró lehet. A track úton tartásának kikapcsolására nem találtam módot. Szintén PC-re menthetők a készülékben tárolt útpontok és a belőlük összeállított útvonalak.

A memória viszonylag szűkös: 500 útpont és 2000 trackpont fér bele, ami nagyjából az eTrex Euro tudásának felel meg. Összehasonlításul at eTrex Vista (most már) 1000 útpontot és 10000 trackpontot tárol.

Térkép

A készülékre alaphelyzetben a Garmin világtérképe van feltölve, ami igen elnagyolt vonalakban mutatja a világot. Minden területen ez jelenik meg, ha nincs részletesebb MapSource térkép feltöltve. Az árban és a dobozban benne van viszont a CitySelect Europe CD is, amiről tetszés szerinti terület térképét tölthetjük fel a készülék 16 MB-os memóriájába. Ez a kapacitás nagyjából Ausztria és Svájc térképét tudja befogadni, Németország már sokkal nagyobb, egyben nem is fér bele. Magyarország-térkép nincs a CD-n, viszont a Garmin-forgalmazó Navi-Gate Kft. elkészítette külön termékként, NaviGuide néven, ára 29.900 forint. Ez körülbelül 8 MB-ot foglal a memóriából, így elfér mellette körülbelül Ausztria térképe.

A térkép-megjelenítés nagyon gyors, az eTrex-ek processzora fele ilyen gyorsan sem rajzol térképet. Ennek köszönhetően a nagyítás-kicsinyítés (oldalsó hangerő-gombokkal) gyorsan reagál és a mozgatás (kurzorgombbal) sem szaggat sokat. Alul-felül navigációs adatok (aktuális utca és következő keresztutca neve, hátralevő távolság) jeleníthetők meg, ezek el is tüntethetők, viszont az adatmezők nem szabhatók testre, pedig ez az eTrex Venture, Legend és Vista készülékekben nagyon bevált.

A térkép vidéken autóstérkép részletességű, illetve a főbb városokban az utcákat is mutatja, sőt házszámra is kereshető. Automatikus útvonaltervezésre egyelőre csak az Európa-térkép alkalmas, a Magyarország-térkép jelenlegi verziója még nem. A cél megadása után a készülék beállításainknak megfelelő (legrövidebb/leggyorsabb, illetve autós/kerékpáros/gyalogos/stb.) útvonalat tervez, és útközben folyamatosan mutatja, illetve "mondja" a fordulópontokat. Ez utóbbit az autós kihangosítóban vagy a headsetben lehet hallani. A térképek PC-n is böngészhetők, és a megrajzolt útvonalak, felvett pontok betölthetők a GPS-be.

PDA

A Garmin NavTalk szinkronizálható sokféle PC-s programmal, de a memória korlátozottsága és a használat körülményessége miatt a készüléket tapasztalatom szerint csak erős korlátozásokkal lehet PDA-ként használni. Megpróbáltam ugyanis Palmom naptárát és feladatlistáját beletömni, de az elemekhez fűzott megjegyzésekett egyáltalán nem vette át, a feladatlista pedig csonkult, mert túl sok darab volt, valamint a kategóriák is összeolvadtak. A naptári figyelmeztetések viszont átjöttek, és egész jól működtek is, viszont volt egy ismétlődő esemény, amely naponta 19:00-kor kezdődik és 18:00-ra volt rá beállítva csipogás, viszont a NavTalk rendszeresen 13:00-kor riasztott.

Különösen érdekes, hogy a kikapcsolt telefont is felébreszti minden egyes ébresztés, ilyenkor majdnem olyan hangot ad, mintha hívás érkezne be. Ha nincs PIN-kód a kártyán, akkor ilyenkor mindig aktivizálódik a telefon is, ami további nem kívánt hatásokkal járhat. Egy következő bug a akkor jelentkezett, amikor egy napra vonatkozó összes bejegyzést törölni akartam: "Too Many Exceptions for Recurrence" (a magyar nyelv ellenére). Egy naponta ismétlődő naptárbejegyzés fektette így meg. Egyenként kellett törölni az ismétlődő eseményeket.

A naptár, címjegyzék és a teendők szinkronizálása ACT!4 és ACT!2000, Lotus Notes 4.5-4.6-5.0, MS Outlook (nem Outlook Express!) és Palm Desktop programokkal lehetséges. A jegyzetek programlistájában az ACT! és a Lotus Notes 4.5 nem szerepel.

A PDA menü legvégén remek számológépet találunk, tudományos módban szögfüggvények is vannak benne (radián/fok állítási lehetőséggel), tetszőleges hatványozás, gyökvonással, logaritmussal, memóriával és 17 számjegyes kijelzővel.

Telefonkönyv

Remek telefonkönyvet kapott a NavTalk, részletességében sok PDA-t felülmúl. Az alapértelmezett mezőnevek: vezetéknév, keresztnév, otthoni szám, munkahelyi tel., mobilszám, cégnév, otthoni cím, munkahelyi cím, e-mail, személyhívó szám, útpont, jegyzet. A név mezőkön kívül mindegyik mező típusa megváltoztatható, vagyis minden névhez 10 különböző mezőt rendelhetünk. A felsoroltakon kívül van még webcím, autó-telefonszám, fax szám, születésnap, évforduló és a fontosabb adatokból második, harmadik mező is (pl. e-mail, útpont). Külön érdekesség az útpont mező, ahol a telefonkönyvben szereplő emberek jellemző koordinátáit tárolhatjuk.

WAP

A tesztpéldány WAP böngészője nemigen működött. Első buktató: nem lehet WAP profilokat tárolni, így amikor Pannon kártya után Westellel próbáltam, felül kellett írni minden adatot és viszont. Második buktató: meg kell adni a WAP gateway portjának számát, amelyet eddig még egyik telefonban sem kellett. Miután végül sikerült egyetlen oldalt letölteni vele, más oldalak nemigen jöttek be, pedig azokat egy mezei 6210-es simán olvassa.

Ezek a megfigyelések természetesen a tesztpéldány szoftververziójára vonatkoznak, ami történetesen 2.40 volt. A forgalmazó tapasztalatai szerint a WAP böngésző rendben működik.

Játékok

Bár ez a telefon elsősorban nem játszadozó fiataloknak készült mégis van benne három játék: Blackjack, Csatahajó (=torpedó), Vadászat. Ezek jól ki is használják a szürkeárnyalatos kijelzőt és elég jól játszhatóak. Hiányoltam a magyar nyelvű leírásban látható Tetris játékot.

A mellékelt képen éppen egy előrehaladott torpedójáték látható. Sajnos nem sikerült "lefényképezni" a saját hajókészletet, mert csak egy-egy pillanatra villan fel :-)

GPS+telefon házassága

Az egybeépített GPS és telefon előnye, hogy az aktuális pozíciónkat a telefon bármikor el tudja küldeni SMS-ként (vagy állítólag adathíváskor is, ennek módjára azonban nem jöttem rá). Ez lehet egyszeri, rendszeres vagy külső kérés hatására is. Mindhárom esetben egy olyan SMS-t küld a megadott számra a telefon, amelyben az alábbi formátumban olvasható a koordináta:

<rpt>
<l>
N 47 59.999'
E018 59.999'
<t>
12:34 UTC
05-04-03
<h> 123
<s>  0.0 kph
<e>   345 m
l: location / helyzet
t: time / idő
h: heading / irány (0-360 fok, 0 észak, 90 kelet, stb.)
s: speed / sebesség
e: elevation / magasság

Az elküldött SMS formátuma meglepő módon flash-sms, ami más telefonokon úgy jelenik meg, hogy nem tárolódik el azonnal a SIM kártyán, csak kérésre, viszont a képernyőn azonnal megjelenik a tartalma. Ennek előnye a rendszeres SMS-ek küldésénél mutatkozik meg, nem tölti fel azonnal a SIM kártyát.

A készülék külső kérésre is elküldi koordinátáit, ezt azonban előbb a gazdájának jóvá kell hagynia. A <rqs> tartalmú üzenetre megjelenik egy kérdés a kijelzőn, amelyre igen-t válaszolva a fenti formátumú SMS-t küldi vissza a lekérdezőnek. Emellett hagyományos SMS írásakor is lehetőség van az aktuális koordináta beszúrására.

Akkumulátor

A jól bevált régi módra levehető hátul/alul (mint a régi Ericssonokon: 198, 768). Li-Ion akku, viszonylag nagy kapacitással, ami a GPS-t nem használva jó pár napig ellátja a telefont, a GPS vevő viszont kifog rajta, egy nap alatt le tudja meríteni a készüléket. Hivatalos adatok: több mint 12 óra GPS-el; 8 óra beszélgetési idő; 300 óra készenléti idő.

Az akkumulátor merülésére hangjelzés és felirat is figyelmeztet. Garmin GPS-eken bevált módon a figyelmeztető felirat nem csak egy pillanatra jelenik meg, hanem addig kint marad a képernyő alján, amíg gombnyomással tudomásul nem vesszük. Az akkuszint-kijelzés eléggé pesszimista, a teljes kapacitást 4 részre osztja a kijelző, ez viszont 5 szintet tud megjeleníteni: 4-3-2-1-0. A legutóbbival (teljesen üres kijelzés) is elmegy még egészen sokáig.

Töltése gyors, alig több, mint egy óra alatt feltölti a gyári töltő (teljesen lemerült állapotból 90 perc). A Garmin sajnos elkövette a klasszikus hibát: a töltő ugyanoda csatlakozik, mint az adatkábel, így töltés közben nem lehet adatokat áttölteni. Érdekes motívuma a töltésnek, hogy ha kikapcsolt telefonra csatlakoztatjuk a töltőt, akkor a kijelző világítása bekapcsolódik, és úgy is marad, amíg le nem húzzuk a töltőt. Először a szokásos bejelentkező kéernyő látszik (Garmin logo, stb.), majd egy ideig az alábbi elgoldolkoztató feliratot mutatja:

Battery Charge Pending
Waiting for valid battery temperature


A töltés ideje alatt ez látszik (a szokásos feltöltődő akkujelen kívül), folyamatos világítás mellett:

Battery Charging in Progress

A készülékhez pótakkumulátor bruttó 16.900 forintért vásárolható, amely a Garmin tartozék-árakhoz viszonyítva baráti, ám a kommersz mobiltelefon-árakhoz szokott szemnek kicsit magasnak tűnhet. Alternatív áramforrás a 12V-os szivargyújtó-töltő (12.900 forint) vagy a kihangosító-szett (37.900 forint). Az árak a 2003. májusi állapotokat tükrözik.

Térerő

Ennek a kérdésnek nem szenteltem volna külön fejezetet, ha nem lett volna ennyire zavaró a minennapos használat közben. Térerőben ugyanis elég gyengének mutatkozott a NavTalk-tesztpéldány. A forgalmazó tapasztalata szerint az első szériában voltak csak gondok ezzel (nekem is ebből jutott), a most kapható készülékek teljesen rendben vannak.

A mellékelt képen jól látszik, hogy a NavTalk-ban és a 8210-esben is Pannon kártya van. A helyszín Budapest belvárosa, udvarra néző szoba. A 8210-es teljes térerőt mutat, a Netmonitor szerint -77 dBm a térerő. Ugyanekkor, ugyanott a NavTalk csak 2 pöcköt mutat a lehetséges és elvárható 4-ből. A gyenge térerő netovábbja az, amikor egyáltalán nincs vétel, ilyenkor a készülék azt írja ki, hogy "csak segélyhívásra" vagy "nincs hálózat".

Összegzés

A tesztidőszak végére vegyes érzelmeket váltott ki bennem a készülék. Egyik oldalról nagyszerű, hogy egy picit túlméretes telefonban igazi GPS vevő is lakozik, amely majdnem egyenértékű egy önmagában is 200.000 forint feletti áron kapható Garmin GPS V vevővel. Másfelől viszont, főleg telefonként és PDA-ként használva a telefont bizonyos nehézségek és hiányosságok mutatkoznak. Ez nagyjából érthető, hiszen a Garmin alapvetően GPS-gyártó. Árnyalja viszont a képet, hogy a GPS-funkciók sem teljesen tökéletesek a navigációs képernyő hiánya, illetve a viszonylag kicsi útpont- és trackmemória miatt.

A készüléket a Navi-Gate Kft. bocsátotta rendelkezésre. A készülék adatlapja a Garmin magyarországi honlapján olvasható. Ára (2003. májusában) bruttó 264.900 Ft.


Kolesár András
akolesar@mobil.hix.hu
2003.05.09

[ NOKIA 650, NOKIA 2010, 2110i, 3110, 3210, 3310, 5110, 6110, 6210, 7110, 8110, 9110 ]
[ ERICSSON GH198, GA628, GH688, GF768, A1018s, T10, T28, R320s ]
[ SIEMENS S10, C25, C35i, S25 ] [ ALCATEL One Touch View , Club/Easy/Max ]
[ Panasonic G450, GD50 ] [ Motorola CD930 | v2288 | Timeport ] [ MAXON MX-3000 ]

Kapcsolódó oldalak:

[ Friss | Fórum | Apróhirdetés | FAQ | Email | Szolgáltatások | Szolgáltatók, Tarifatáblázat, Igények | Készülékek | Akciók ]

TOP100